Bewijzen vlakke meetkunde

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Bewijzen vlakke meetkunde

Bewijzen is op zich best leuk, zolang je weet dat je op het goede spoor zit...

Maar nu loop ik vast bij het volgende; betreft bewijzen dat de omtrekshoek de helft is van de middelpuntshoek:

(rode pen = wat gegeven was in de opdracht, groene pen = eigen aanpassing)
106_3797.JPG
106_3797.JPG (876.99 KiB) 596 keer bekeken
Wie kan mij weer op het goede spoor zetten, en wellicht controleren of ik dat toch nu toe überhaupt wel zat...
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Bewijzen vlakke meetkunde

Je kan op twee manier schrijven dat de som der hoeken 180° is, waar?

EDIT: heb je precies al.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Bewijzen vlakke meetkunde

Als je MB eveneens verlengt, dan kan je schrijven dat de som van de hoeken in de ontstane vierhoek 360° is. De bovenste is hoek C, de onderste is M2. Zie je dat?

De twee overige hoeken kan je in functie van hoek C schrijven door de overig te beschouwen driehoeken.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Bewijzen vlakke meetkunde

Als je MB eveneens verlengt, dan kan je schrijven dat de som van de hoeken in de ontstane vierhoek 360° is.
Je bedoelt een koordenvierhoek (AMCE (E is nieuw punt op de cirkel, tussen A en C in)?

Nu we het toch over koordenvierhoeken hebben; zou ik een lijn tussen C en M ook naar beneden mogen doortrekken, waardoor de koordenvierhoek BCAE ontstaat? Ik weet dan dat hoek C en hoek E samen 180 graden zijn, evenals hoek B en hoek A ook samen 180 graden zijn. Zie hieronder nieuwe aanpassing in het figuur (blauwe pen):
106_3798.JPG
106_3798.JPG (910.45 KiB) 593 keer bekeken
Nu weet ik toch dat hoek MAE gelijk staat aan hoek B(andere koordenvierhoek) --> hoek AME + MAE + AEM is daarnaast 180 graden (straal), evenals dat hoek EMB +MBE +BEM ook 180 graden is. Maar dan kom ik ook weer niet verder... :)

Of, ik kan ook zeggen hoek M2 + M3 = 180 graden. En omdat ik eerder had gezegd (openingspost) dat M3 + 2x hoek C = 180 graden, zou ik dan ook mogen zeggen dat M2 dan dus 2 x hoek C is? Althans volgens mij valt dat onder logica, die ik niet altijd zie...
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Bewijzen vlakke meetkunde

In de blauwe driehoek heb je alleen bekende hoeken of supplementen van bekende hoeken.
oef2.gif
oef2.gif (2.26 MiB) 588 keer bekeken


In de oranje vierhoek heb je de tophoek (hoek C), de onderste hoek (die je wil bepalen in functie van C) en de twee anderen die gelijk zijn en die je bepaalt uit de twee andere driehoeken.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 99

Re: Bewijzen vlakke meetkunde

hoek M2,3= 180 graden.

hoek M3=180 - 2ACB1

hoek M3 = 180 - M...

M... = 2ACB1

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Bewijzen vlakke meetkunde

Waarom is <D=<C? Mag je de stelling van de omtrekshoek gebruiken?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Bewijzen vlakke meetkunde

Waarom is <D=<C?
Omdat ik een constante hoek opmerk (hoek C is dan gelijk aan D, net als hoek B2 en A2 gelijk zijn)...

@ wesleyc: dan klopt dit dus (zie onderaan mijn tweede post):
Of, ik kan ook zeggen hoek M2 + M3 = 180 graden. En omdat ik eerder had gezegd (openingspost) dat M3 + 2x hoek C = 180 graden, zou ik dan ook mogen zeggen dat M2 dan dus 2 x hoek C is? Althans volgens mij valt dat onder logica, die ik niet altijd zie...
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Bewijzen vlakke meetkunde

Inderdaad.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 99

Re: Bewijzen vlakke meetkunde

ja dat klopt. Sorry had over je tekst heengelezen :)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Bewijzen vlakke meetkunde

Ok, bedankt allen! :)
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Bewijzen vlakke meetkunde

Omdat ik een constante hoek opmerk (hoek C is dan gelijk aan D, net als hoek B2 en A2 gelijk zijn)...
Ik vroeg nog iets ...

De stelling van de constante hoek ken ik niet.

Verder is me niet duidelijk wat je moet bewijzen.

De stelling van gelijke omtrekshoeken volgt uit de stelling die je hier zou moeten bewijzen.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Bewijzen vlakke meetkunde

Nog eventjes aanvullend iets opmerken. Ik wou het niet doen zolang jouw manier nog bezig was, maar je kunt ook eens kijken op Wiki. Vrij kort, en makkelijk om te volgen, vind ik.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Bewijzen vlakke meetkunde

<M2 = <2C3 moet bewezen worden, en aangezien ik even dezelfde twijfel deelde als die van Safe, had ik het puur gedaan met sommetjes in veelhoeken.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Bewijzen vlakke meetkunde

Ik vroeg nog iets ...
Excuses, ik dacht dat mijn antwoord voldoende zou zijn, niet wetend dat de constante hoek stelling je niet bekend is! :)

Stelling constante hoek is (algemeen):



Voor de punten C en D op dezelfde cirkelboog AB geldt <ACB = <ADB.

Verder is me niet duidelijk wat je moet bewijzen.

De stelling van gelijke omtrekshoeken volgt uit de stelling die je hier zou moeten bewijzen.
Ik moet bewijzen (zie openingspost) dat hoek C de helft is van hoek M2.
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Reageer