Lewisstructuur van triiodide i3-

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 57

Lewisstructuur van triiodide i3-

Hallo,

Ik snap echt nix van deze molecule...

Eerst en vooral. Je hebt I-I-I met rond de buitenste I 3 vrije e-paren en rond de middelste 2 vrije e-paren.

De formele lading van de buitenste twee is hetzelfde, namelijk:

FL = 7(valentie-e) - 6(de 3e vrije e-paren) - 1 (de binding) = 0

Voor de middelste:

FL= 7 - 4 - 2 = +1... maar dit kan natuurlijk niet want je moet -1 uitkomen...dit werkt normaal altijd bij al de andere molecules die ik al heb opgelost...

Vervolgens, het is een AB2E2 molecule wat dus een hoekige structuur zou moeten geven maar deze blijkt lineair te zijn..waarom? De hybridisatie is toch sp³?

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Lewisstructuur van triiodide i3-

je hebt 3*7 + 1 = 22 valentie-elektronen. 4 daarvan gebruik je om de twee bindingen te construeren. Dan heb je er 18 over. Je moet de twee buitenste I's nog elk 6 elektronen geven, wat maakt dat je er 6 over hebt. Deze 6 zet je als vrije paren rond de middelste I. Als je dan formele ladingen uitrekent, klopt het. Verder geeft dit een AX2E3-structuur, en uit de VSPER-regels volgt dat de vrije elektronenparen in één vlak liggen, en de I's dus op een rechte liggen.

Het is zeer belangrijk om op te merken dat de middelste I 10 elektronen om zich heen heeft, en dat kan in dit geval: de octetregel is alleen van toepassing op de eerste rij in de tabel van Mendeljev (dus O, N, F, ...). Andere elementen kunnen meer dan 8 elektronen op zich heen verzamelen. Dit noemt men "extended valence shells" en komt omdat deze elementen lege d-orbitalen hebben om extra elektronen in te stockeren.

Je dan ook nog resonantievormen opschrijven waar bij één I-I binding dubbel is, en de negatieve lading op een buitenste I zit. Aarzel niet om vragen te stellen als ik onderwerpen aanbreng waar je niet vertrouwd mee bent.
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 57

Re: Lewisstructuur van triiodide i3-

Bedankt, het is duidelijk nu! Ik had blijkbaar mijn elektronen fout geteld, ik kwam E2 ip E3 uit! Merci!

Reageer