mogelijkheden voor vuurtjes op gas of andere brandstoffen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 5

mogelijkheden voor vuurtjes op gas of andere brandstoffen

Hallo,

Dit zal voor de meeste mensen een interessant vraagstuk zijn dat k hier zal weergeven...

Ik ben student Productontwikkeling te Antwerpen en ik ontwerp als schoolopdracht een mobiele kookset. Dit wil zeggen dat ik een toestel ontwerp voor kampeerders die met behulp van een bus multi-fuel (een voorbeeld op deze pagina: http://www.msrcorp.com/stoves/bottles.asp) een ontbranding zal teweeg brengen voor het kookproces om eten te bereiden op de kampeerplaats aan de tent. Dit is geen probleem om eten te koken maar m'n probleem komt pas na het eten. De meerwaarde dat ik zou willen toevoegen aan mijn ontwerp is dat er nadien met dezelfde installatie op een eenvoudige en economische manier sfeervuurtjes worden gemaakt. De sfeervuurtjes moeten aan de voorwaarden voldoen dat men de vlammetjes ziet dansen om een gezellige sfeer te creëren.

Het enige dat ik weet om op een veilige manier een leuke sfeer te creëren is om bijv. gele steen bij de vlammen (zoals in haardvuren op gas) toe te voegen maar dit biedt geen oplossing voor de economische kant van de zaak. Het flesje met brandstof zal heel vlug leeg zijn voor alleen maar sfeer te creëren.

Een optie is met hout een haardvuurtje te maken in het toestel maar dit is niet verenigbaar met gas in de nabijheid.

Mijn vraag is of er alternatieve technieken zijn om vuur op te wekken en dit vuur gaande te houden gedurende enkele uren?

een schets kunt u bekijken op

http://users.telenet.be/IK2004/prentje1.jpg

Dit stelt de kookset voor met vier aparte kookplaten die elk afzonderlijk verwarmd moeten worden op gas maar die nadien op een voordeligere brandstof of op een volledige andere werkwijze als sfeerverlichting moeten functioneren.

de gele vlakjes met het cilindervormig voorwerp eronder stellen de verwarmingselementen op gas voor...

Met vriendelijke groeten,

Wouter

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: mogelijkheden voor vuurtjes op gas of andere brandstoffen

naar mijn weeten moet je de luchttoevoer verkleinen zodat de vlam gaat "dansen" maar bestaat er al niets iets anders als mobiel kookstel?

We hebben thuis namelijk een gasbrander. ooit van gehoord? hij werkt als een trein. Wat is het voordeel van jou ontwerp boven de andere? jou koopplaten lijken me ook erg klein ,maar ja ik ben geen ontwerpen, dus luister maar niet naar mijn kritiek.

Je zou de luchttoevoer dus moeten kunnen variëren. als je de luchttoevoer kleiner maakt kun je dat ook voor de gastoevoer doen. je moet wel even zoeken naar hoe je dit goed kunt verhouden (ik weet niet hoe groot de afmetingen zijn) verder is het dan ook niet slim om (wat bij het koken wel slim is) om het gas uit meerdere punten te laten stromen op de pit. zo krijg je al snel te veelzuurstof toevoer. zodat het goed verbrand , maar dan geeft geen sfeer vlam.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: mogelijkheden voor vuurtjes op gas of andere brandstoffen

Antoon, dan hou je toch nog steeds het probleem dat het gas snel opbrand. Deze 'kleine' containers zijn binnen no-time leeg als je ze voor meer dan koken alleen gebruikt (zeker met 4 pitten).

Als ik de TS goed begrijp is deze op zoek naar een manier om sfeerlicht te creeren. Je zit met het probleem dat je dit licht een bepaalde tijd wil laten branden en het mag niet te veel ruimte in nemen. Hout of een andere externe bron om vuur te maken is uitgesloten, tevens als de gasfles zelf (deze is anders te snel op om practisch bruikbaar te zijn). Je zal waarschijnlijk met batterijen, accu's en lampen bezig moeten gaan.

Hoe creër je sfeer met lampen?

Als je nog ruimte hebt in de gas kartouche kan je hier een lamp in monteren en hier een afneembare lampenkap (zo'n ouderwetse van een schemerlamp oid) overheen zetten. Niet heel sfeervol, echter wel zeer ludiek.

De enige mogelijkheid die ik zo snel nog zie naast electriciteit zijn kaarsen (in een windlicht bijvoorbeeld)
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: mogelijkheden voor vuurtjes op gas of andere brandstoffen

Je hebt de kookplaten tegen de zijkant van de tank getekend.

Daardoor wordt de tank briesend heet en dat lijkt me levensgevaarlijk.

Berichten: 5

Re: mogelijkheden voor vuurtjes op gas of andere brandstoffen

om op de repliek te antwoorden van hitte doorlatener bestaan heel veel materialen die isolerend werken, bv. hoog-technische polymeren (dus niet de bulkpolymeren). Metalen kunnen bijv. gecoat worden... dus betreffende de warmte-ontwikkeling van de behuizing maak k me geen zorgen.

Op het aanbod van elektriciteit te gebruiken zal k vriendelijk bedanken want m'n toestel is draagbaar en moet beperkt zijn in gewicht.

Zijn er toevallig geen eenvoudige principes om vuur te maken, die beperkt zijn reactie (bijv. als je een krant in brand steekt geeft dit een serieuze warmte-ontwikkeling en vlam, maar dit is dus niet wat k zoek, maar het tegenovergestelde)..

groetjes,

wouter

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: mogelijkheden voor vuurtjes op gas of andere brandstoffen

Iets op basis van het principe van gaskousjes, d.w.z. een opzetstuk boven je branders van één of ander materiaal dat opgloeit?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 5

Re: mogelijkheden voor vuurtjes op gas of andere brandstoffen

dat is interessant... bij welke toestellen is dat te zien?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: mogelijkheden voor vuurtjes op gas of andere brandstoffen

Ik ken het alleen maar van die camping-gaslampjes en uit mijn tropentijd van de petromax (petroleumvergasserlamp). Maar je kunt de gastoevoer zo regelen dat de witte felheid verdwijnt. Verder kan ik mij voorstellen dat er materialen zijn die bij verhitting bepaalde kleuren licht gaan uitzenden.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer