M% berekenen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 88

M% berekenen

Een Mg-Al legering wordt behandeld met een overmaat HCl oplossing. Reactie van 0.1550 g legering levert 0.0163g H2.

Bereken het m% van Mg in de legering.

Ik heb geen idee hoe ik hieraan zou beginnen. Zou iemand mij een stap in de juiste richting kunnen geven?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: M% berekenen

Waar komt de waterstof vandaan? (stel een reactievergelijking op)
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 88

Re: M% berekenen

Reactievgl:

Mg + 2Al + 8HCl --> MgCl2 + 2AlCl3 + 4H2

Waterstof komt volledig van HCl aagezien in de andere structuureenheden geen H voorkomt.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: M% berekenen

Waterstof komt volledig van HCl aagezien in de andere structuureenheden geen H voorkomt.


Dat klopt uiteraard wel, maar daar gaat het niet om. Kan je misschien een (cijfermatig) verband vinden tussen de hoeveelheid waterstofgas en magnesium die is opgelost?
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 88

Re: M% berekenen

Ik durf het bijna niet te zeggen aangezien ik zeer hard twijfel hierover. Maar er is 4 keer meer waterstofgas gevormd dan de hoeveelheid magnesium er oorspronkelijk was? (En hier met mol verder werken?)

Indien ik zo verder ga: dus 0.0163g H2 is 0.0081 mol H2 --> dus 0.002 mol Mg(begin) en dat is 0.049g Mg.

0.049/0.1550=31.62%

Indien dit juist is, zou je me kunnen zeggen waarom ik dit hier zo mag doen? Want het is een legering, en daarom begrijp ik het niet zo goed.

Dank je wel

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: M% berekenen

nee, dit gaat niet goed, Je gaat er namelijk al vanuit dat je legering 1 deel magnesium op 2 delen aluminium bevat door het opstellen van de vergelijking
Mg + 2Al + 8HCl -->
dit ga je met onbekenden moeten aanpakken:

xMg + yAl (+ HCl) --> xMgCl2 + yAlCl3 (+ H2)

je weet ook hoeveel gram Mg + Al er was, middels de molmassa's kun je dus wéér een vergelijking met x, y en die 0,1550 g opstellen

met de molmassa van H2 en die 0,0163 g kun je een waarde voor z bepalen, en zo ook hoeveel Cl er gebonden is.

ga nu verder op zoek naar verbanden tussen x, y en z en los x en y op.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: M% berekenen

argh, ik heb over de "legering" heengelezen.

Oké, dan wordt het wat moeilijker, maar niet ondoenbaar.

Ten eerste zul je de reactievergelijking in twee moeten splitsen, immers er is geen verband tussen de hoeveelheden Al en Mg gegeven. Dat wordt dus:

Mg + 2HCl Afbeelding MgCl2 + H2

en

Al + 3HCl Afbeelding AlCl3 + 3/2 H2

Laat ons x het aantal mol Mg noemen, en y het aantal mol Al. Zoals je merkt hebben we hier twee onbekenden, en hebben we twee vergelijkingen nodig.

De eerste ken je al, dat is idd de relatie met waterstofgas. Eén mol Mg geeft één mol H2, één mol Al geeft 3/2 mol H2, dus kan je hier een eerste vergelijking opstellen.

De tweede vgl is dan dat je uit x en y massa's kan berekenen: de som hiervan moet gelijk zijn aan de massa van het monster.
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 88

Re: M% berekenen

Sorry Jan... Maar ik snap echt niet hoe ik aan jou aanpak moet beginnen. Wat stelt z voor? coeff van HCl?

Typhoner:

Dus hetgeen je zegt, x.24.3+y.26.98= 0.1550g

dat is dan 1 vergelijking. En de tweede met relatie met H2 begrijp ik niet goed. Hoe moet ik dat in de stelsel gieten?

Berichten: 88

Re: M% berekenen

Bellerophr0n schreef:Sorry Jan... Maar ik snap echt niet hoe ik aan jou aanpak moet beginnen. Wat stelt z voor? coeff van HCl?

Typhoner:

Dus hetgeen je zegt, x.24.3+y.26.98= 0.1550g

dat is dan 1 vergelijking. En de tweede met relatie met H2 begrijp ik niet goed. Hoe moet ik dat in de stelsel gieten?
Ik denk voor de 2e vgl: 1.01*x+3y/2*1.01=0.0163

maar als ik het daarmee oplos krijg ik voor x=-0.27 en voor y=0.25.

Dus dat is fout volgens mij.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: M% berekenen

wat is die 1.01? verder zul je, als je x en y in mol hebt staan, je hoeveelheid H2 ook in mol moeten zetten
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 88

Re: M% berekenen

Die 1.01 is atoommassa H. ik begrijp het echt niet goed. Is mijn eerste vergelijking al juist?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: M% berekenen

Die 1.01 is atoommassa H. ik begrijp het echt niet goed. Is mijn eerste vergelijking al juist?


jouw methode is in orde, maar denk eraan dat we het over H2 hebben, en niet over H, als je de massa van H2 gebruikt, krijg je positieve getallen.
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 88

Re: M% berekenen

Owhjah, door frustratie over het hoofd gezien. Als ik dan daarmee verder werk krijg ik als antwoord 35.41%.

Op de volgende werkwijze. Eens x en y gevonden. (x=0.00175 y=0.00416) kan ik coeff z berekenen van HCl. z=2x+3y

en voor H2 geeft het dan 0.00625 ( zijnde de helft van HCl)

Ik vind dat er 0.008 mol H2 gevormd wordt --> delen door 0.008 en maal 0.00175 geeft me 0.00225 mol voor Mg, dat is 0.0549g en dus 35.41% van 0.1550.

Juist? (Want ik heb geen antwoord achteraan het boek)

Reageer