Steekproefname

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer

Steekproefname

hey

in mijne cursus staat er iets van een 'steekproefname' ... maar ik weet niet wat dit is...

ik vind ook geen goede vertaling naar het engels of een goede uitleg op het internet in het algemeen

het enige wat ik kan vinden is een vrije vertaling, en dit weet ik zelf niet of het klopt, maar 'sampling'.. kan dit?

zoja, wat bedoelt men er dan mee?

zonee, weet je wat het dna wel is?

het heeft iets te maken met het nemen van verschillende steekproeven

zie hier voor wat randinfo van mijn cursus: http://screencast.com/t/4lOw3hoa

thx, Alain

Berichten: 132

Re: Steekproefname

In de statistiek probeer je wat te zeggen over de hele populatie door een aantal uit die populatie te selecteren en deze te testen. Gebaseerd op het resultaat van deze geselecteerde groep kun je dan bepaalde conclusies of assumpties trekken omtrent de hele bevolking. Om je een voorbeeld te geven:

Stel in een fabriek worden elke dag van de week pennen gefabriceerd, en je wilt graag weten hoeveel van die pennen die er maandelijks of jaarlijks worden geproduceerd niet werken (mogen er niet meer dan 5% zijn bijvoorbeeld). Alle pennen testen is een te kostbare taak en dus zul je een groepje pennen er uit willen pikken en deze testen om zo te kijken of de observatie van dit groepje een beetje overeenkomt met je ge-eisde succesrate.

Nu is de vraag hoe ga je dit groepje eruit pakken? Dit is vaak de definitie van de steekproef. "hoe ga je uit de populatie een groep nemen om te testen" en deze vraag is wat moeilijker dan je in eerste instantie zult denken. Stel dat er in die fabriek op de woensdag altijd een net nieuwe shift werknemers werkt dan is de kans op fouten op woensdag dus waarschijnlijk groter. Als jij een groepje pennen selecteert die uitsluitend op woensdag zijn gemaakt dan zullen de resultaten gebaseerd op dit groepje niet een goede weerspiegeling zijn van de resultaten die je in de hele populatie verwacht. Hetzelfde geld als je ervoor kiest om helemaal geen pennen van de woensdag in het onderzoek te betrekken.

In je geposte slide zie je ook zoiets, hoe ga je over een periode (tijd) de producten of mensen of wat dan ook die je gaat testen selecteren, doe je altijd netjes elke dag bijvoorbeeld 1 of doe je er op dag 1 een groep van 5 en dan een week later weer eens. Dit soort keuzes kunnen je resultaten beïnvloeden.

Reageer