Ontdooien van vlees

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2

Ontdooien van vlees

Beste forumleden,

Ik heb mij aangemeld op dit forum daar ik al tijden een discussie heb over het ontdooien van vlees. Waar het omgaat is dat ik denk dat vlees sneller ontdooit in koud water dan in warm water. Maar ik wil graag weten wat de wetenschappelijke verklaring is. Ik denk namelijk dat als je vlees in warm water legt, dan zal de buitenste laag al een beetje garen waardoor er een laagje gestolde eiwitten om het vlees komt en dat vertraagt het ontdooi proces.

Weet iemand hoe dat zit? :)

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Ontdooien van vlees

Ik denk dat we eerst dingen beter moeten definiëren, het vlees gaat vast nog niet garen bij water van 37-40C en dat vind ik toch al warm water. Bij heel heet water zou je gelijk kunnen hebben, ik weet niet of het dan ook minder snel ontdooit, maar het is niet bevorderlijk voor je vlees (qua structuur en smaak) als tijdens het ontdooien de buitenkant al gaar is en de binnenkant bevroren, nog voor je het gaat bereiden.

Maar als je heel koud water neemt, dan wordt dat water nog kouder door het vlees en zal het niet ontdooien. Dus wat vind jij koud water? 20C kamertemp? dat is wel al een stuk warmer dan vlees uit de vriezer.

Ik vind het zowiezo een gevaarlijke methode, als het zakje oid lek is heb je nat vlees.. leg het liever dezelfde ochtend in de koelkast te ontdooien, maar goed, dat is de discussie niet.
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Ontdooien van vlees

Nou, stollen gebeurt toch als de temperatuur daalt? Dus hoe kom je daaraan, je wil je vlees net opwarmen. Bovendien is het temperatuurverschil je drijvende kracht, dus hoe groter het temperatuurverschil, hoe sneller er ontdooid zal worden.

Feit is dat vet isoleert maar dat zorgt enkel voor een vertraagde warmte-overdracht, en dat geldt ook voor beide situaties.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 2

Re: Ontdooien van vlees

Het gaat er bij het vlees niet om de kwaliteit. Ik leg vlees uit de vriezer in een bakje koud kraanwater( temperatuur is dus seizoens afhankelijk). Meestal een klein beetje stromend water en binnen 10 minuten is het ontdooit.

Warm water uit de geiser is denk ik 60º C. Kan het met de verdamping van heet water te maken hebben? Daar verdamping ook koelt?

Re: Ontdooien van vlees

Kikker52 schreef:Beste forumleden,

Ik heb mij aangemeld op dit forum daar ik al tijden een discussie heb over het ontdooien van vlees. Waar het omgaat is dat ik denk dat vlees sneller ontdooit in koud water dan in warm water. Maar ik wil graag weten wat de wetenschappelijke verklaring is. Ik denk namelijk dat als je vlees in warm water legt, dan zal de buitenste laag al een beetje garen waardoor er een laagje gestolde eiwitten om het vlees komt en dat vertraagt het ontdooi proces.

Weet iemand hoe dat zit? :)
Doet mij denken aan het mpemba-effect, warm water bevriest sneller dan koud water... misschien is hier sprake van een zelfde effect maar dan bij opwarming ipv koeling...

Ik zou zeggen, doe de proef op de som en bewijs dit op een wetenschappelijk manier door experimentele proeven te doen en zo data te verzamelen, presenteer daarna hier het resultaat. Neem wel precisie en in achting en beoordeel de resultaten zo kritisch mogelijk. Lijkt me wel een leuk experiment voor iemand met veel tijd :-)

HV

Gebruikersavatar
Berichten: 1

Re: Ontdooien van vlees

WendyTje schreef: wo 25 jan 2012, 15:53
Ik denk dat we eerst dingen beter moeten definiëren, het vlees gaat vast nog niet garen bij water van 37-40C en dat vind ik toch al warm water. Bij heel heet water zou je gelijk kunnen hebben, ik weet niet of het dan ook minder snel ontdooit, maar het is niet bevorderlijk voor je vlees (qua structuur en smaak) als tijdens het ontdooien de buitenkant al gaar is en de binnenkant bevroren, nog voor je het gaat bereiden.

Maar als je heel koud water neemt, dan wordt dat water nog kouder door het vlees en zal het niet ontdooien. Dus wat vind jij koud water? 20C kamertemp? dat is wel al een stuk warmer dan vlees uit de vriezer.

Ik vind het zowiezo een gevaarlijke methode, als het zakje oid lek is heb je nat vlees.. leg het liever dezelfde ochtend in de koelkast te ontdooien, maar goed, dat is de discussie niet.
Hallo iedereen,

ik ben bezig met en ontwerpopdracht om een keukenrobot te ontwerpen (voor school) die gehaktballen maakt. De uitspraak van onze collega WendyTje vond ik interessant om meer uitleg over te krijgen.

"Ik vind het zowiezo een gevaarlijke methode, als het zakje oid lek is heb je nat vlees.." Is het erg dat gehaktvlees nat is net voor je het gaat bakken. Want ik dacht mijn keukenrobot zo te ontwerpen dat de pasgevormde balletjes in water worden opgevangen, koken voor soepballetjes en gewoon koel water voor de rest, omd de vorm zo veel mogelijk te behouden.

En dan heb ik eigenlijk oo, nog een tweede vraag. Kan mij iemand verder verwijzen naar studies over mengtechnieken van gehaktvlees? Mijn keukenrobot moet ook kunnen mengen. Waarom moet ik letten? hoe vermeid ik dat luchtbellen in het vlees blijven zitten enzo verder.

Alvast hartelijk bedankt

Groetjes Mark

Reageer