Fitness kracht centralen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 49

Fitness kracht centralen

hallo,

in een fitness centrum worden machines aangedreven door mensen die vet willen verbranden of gewoon trainen, maar waarom hangen ze aan die machines geen stroom generator?

ik die centrums moeten toch gigantische hoeveelheden energie verloren gaan?

alvast bedankt.
Als we wisten wat we deden, heette het geen onderzoek. - Albert Einstein

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Fitness kracht centralen

Blijkbaar wordt dit al toegepast op sommige plaatsen: zie dit artikel.

Ik denk dat het echter vrij duur is.

Berichten: 49

Re: Fitness kracht centralen

zo duur kan het toch niet zijn?

enkel wat je meer nodig hebt is een generator en afhankelijk van het toestel ook een overbrenging? of zijn die zo duur dan? Volgens mij heb je dan ook direct je investering terug gewonnen op je energiefactuur.
Als we wisten wat we deden, heette het geen onderzoek. - Albert Einstein

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Fitness kracht centralen

Je output is onbetrouwbaar (soms wel en soms niet) en beperkt per machine. Verder moet je de machines aanpassen zodat er een generator op kan worden gemonteerd (zonder dat deze in de weg zit) en vervolgens de generator monteren. Dure grap, reken er eens aan: wanneer verdien je dat terug?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 49

Re: Fitness kracht centralen

om bepaalde machines om te bouwen om er een generator op aan te kunnen sluiten is inderdaad wel een dure zaak. maar met de hometrainers zou het toch moeten lukken?

het is inderdaad wel een nadeel dat de elektrische stroom dan niet constant is, maar is dat niet een beetje als een windmolen, zonnepaneel... die geven toch ook niet continu stroom? :)
Als we wisten wat we deden, heette het geen onderzoek. - Albert Einstein

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Fitness kracht centralen

Kijk even hier: neem dat een persoon dan per uur 500 kcal verbrandt (2100 kJ). De geleverde energie is verre van van puur mechanisch: je zweet, en je krijgt het warm. Die mechanische beweging zelf zal ook grote verliezen in rekening moeten brengen vermoed ik: als je op een hometrainer rijdt gaat dat verre van wrijvingsloos. Probeer eens door te rekenen wat de opbrengst is?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 49

Re: Fitness kracht centralen

ik snap het dat niet al de energie die we verbranden rechtstreeks in het mechanisme wordt gestoken, maar ik vind het een beetje dom om die energie verloren te laten gaan in wrijving. het lijkt mij veel logischer dat we dat kleine beetje energie dat we kunnen gebruiken, ook nuttig gaan gebruiken.

hoeveel watt levert zo'n fiets? 200 watt? kan dit?

we stellen dat de fiets staat in een groot fitness centrum en dat de fiets, als we alle uren optellen, 6 uur in gebruik is?

dan:

W = P x t

W = 200 x 6

W = 1200 Wh

maar in dat centrum staan toch zeker 10 fietsen.

1200 x 10

12000Wh of 12 kWh/dag

12 x 7 = 84 kWh/week

12 x 30 = 360 kWh/maand

...

dat is toch wel wat? een leuk extraatje vind ik het wel :)
Als we wisten wat we deden, heette het geen onderzoek. - Albert Einstein

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Fitness kracht centralen

Interessante artikel:

klik.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Fitness kracht centralen

Je output is onbetrouwbaar (soms wel en soms niet)
Afgezien daarvan zijn er nog meer struikelblokken. Om energie in het net te kunnen pompen moet die 230V bij 50Hz zijn.

Het zou wel heel toevallig zijn als iemand op zo'n hometrainer precies dat levert.

Kortom, er moet altijd een omvormer tussen, en die kosten geld.

Ik denk dat de terugverdientijd te lang is en daarom hebben alleen de echte freaks zin om hierin te investeren.

Berichten: 49

Re: Fitness kracht centralen

In physics I trust schreef:Interessante artikel:

klik.
inderdaad een interresant artikel!

klazon,

je hebt inderdaad een punt, maar kan je de stroom dan niet gebruikt worden zonder omgevormd te moeten worden? een toepassing binnen het centrum bv. centrale verwarming.

de hometrainers leveren stroom, leveren ze te veel? dan schakel je een paar hometrainers af van de CV, leveren ze te weinig, zet je een verwarming aan aangesloten op het net...

mogelijkheid?
Als we wisten wat we deden, heette het geen onderzoek. - Albert Einstein

Berichten: 49

Re: Fitness kracht centralen

klazon schreef:Afgezien daarvan zijn er nog meer struikelblokken. Om energie in het net te kunnen pompen moet die 230V bij 50Hz zijn.

Het zou wel heel toevallig zijn als iemand op zo'n hometrainer precies dat levert.

Kortom, er moet altijd een omvormer tussen, en die kosten geld.

Ik denk dat de terugverdientijd te lang is en daarom hebben alleen de echte freaks zin om hierin te investeren.
ik denk, dat als je de omvormer er tussen uit kan laten meer mensen er investeren.

als je kan kiezen: of je gaat fitnessen, of je gaat fitnessen en groene energie leveren?

ik zou wel weten wat te kiezen! :)

buiten het feit dat je de investering er later uit terug verdient zijn er toch alleen maar voordelen? + gratis reclame of vergis ik mij?
Als we wisten wat we deden, heette het geen onderzoek. - Albert Einstein

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Fitness kracht centralen

sam375 schreef:1200 x 10

12000Wh of 12 kWh/dag

12 x 7 = 84 kWh/week

12 x 30 = 360 kWh/maand


Oftewel een een enkele (groot) huishouden. Levert per jaar nog geen 500 euro op. En dat in het meest gunstige geval. Daarmee haal je je investeringen er nog niet eens uit
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 49

Re: Fitness kracht centralen

bij ons betaal je rond de 0,18 cent.

dan:

360 x 0,18

64,8€/maand

dan kan je toch je investering na een tijdje terug winnen?

het is inderdaad wel weinig voor 10 fietsen, 6,48 per fiets per maand.

hoeveel zou die investering kosten? dan kan je gemakkelijk berekenen na welke tijd je het hebt terug verdient?
Als we wisten wat we deden, heette het geen onderzoek. - Albert Einstein

Reageer