Ohmse weerstand bij draaiende motor

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 22

Ohmse weerstand bij draaiende motor

Ik deed vandaag een test in een labo :

Ik heb een eenfasige motor waar ik een ohm meting op deed. De hoofdspoel (die trouwens als enige bekrachtigd werd) had een ohmse weerstand van 9 ohm.

Verder bepaalde ik van deze motor met behulp van een vermogenmeter :

- het actieve vermogen = 140 W

- het reactieve vermogen = 620 VAR

- het schijnbare vermogen = 640 VA

- de cosinus phi = 0,221

- de faseverschuiving = 77,25 graden

Via de aangesloten spanning (230VAC) kon ik dan de stroom bepalen

- de totale stroom = 2,7636 A

Via deze weg kan ik dan de actieve en reactieve component van de stroom bepalen :

- de actieve stroom = 0,6087 A

- de reactieve stroom = (j)2,6957 A

En nu komt het :

De ohmse weerstand van deze spoel kan ik nu bepalen door spanning te delen door actieve stroom :

- R = 18,17 ohm

Dus hier heb ik een conflict wat ik niet bevat :

-Bij een NIET draaiende motor heb ik een ohmse weerstand van 9 ohm.

-Bij een draaiende motor heb ik een ohmse weerstand van 18,17 ohm.

Hoe komt dit? Want ik dacht dat een weerstand enkel afhankelijk is van : draaddoorsnede, materiaal en draadlengte (en temperatuur).

Kan iemand dit mij uitleggen? Graag wel met verstand van zaken.

Berekeningen zijn 3x gecheckt, ik denk PERSOONLIJK dat hier geen fouten zijn gemaakt.

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Ohmse weerstand bij draaiende motor

Een elektromotor is meer dan een draaiende weerstand.

Zodra de motor draait gaat hij ook als generator werken. De opgewekte spanning werkt de uitwendig aangelegde spanning tegen. De stroom wordt dus minder dan wanneer je alleen uitgaat van de ohmse weerstandswaarde.

Anders gezegd: de schijnbare weerstand is groter dan de stationaire ohmse weerstand.

PS: ik zie dat je op Circuits Online al uitgebreid bent geholpen. Heb het niet helemaal gelezen, maar de antwoorden daar liggen in dezelfde lijn.

Reageer