Vraagje ivm laser

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 19

Vraagje ivm laser

meerkeuzevraag over de laser:

Wat is het juiste antwoord (1 juist antwoord)?

a)Omdat bij een halfgeleider het energieverschil tussen bezette en onbezette niveaus te klein is, kan je nooit een laser maken met dit materiaal.

b)Opdat een stof laserlicht zou kunnen uitstralen, volstaat de aanwezigheid van een meta-stabiele toestand eneen kort-levend niveau voor deze stof.

c)Iedere vaste stof kan gebruikt worden voor de constructie van een laser, zolang de dichtheid van de stof groot genoeg is

d)geen van voorgaande is juist

a) klopt volgens mij al zeker niet, want er bestaan lasers van half-geleiders

c) klopt denk ik ook al niet, de dichtheid heeft daar niet echt iets mee te maken.

dus b) of d), of toch een ander antwoord?

En klop het dat ieder gas kan gebruikt worden voor de constructie van een laser, zolang de temperatuur hoog genoeg is?

bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Vraagje ivm laser

Iemand die hier een handje kan toesteken?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Vraagje ivm laser

Wat is de bijbehorende vraag?
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 19

Re: Vraagje ivm laser

Wat is de bijbehorende vraag?
wat van die 4 opties (a,b,c,d) het juiste antwoord is, er is er maar 1 juist

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Vraagje ivm laser

wat van die 4 opties (a,b,c,d) het juiste antwoord is, er is er maar 1 juist
......... de juiste stelling is.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 19

Re: Vraagje ivm laser

......... de juiste stelling is.
jah idd, dat bedoelde ik dus?

niemand? :-(

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Vraagje ivm laser

Emma91 schreef:jah idd, dat bedoelde ik dus?

niemand? :-(
Je hebt gelijk over antwoord a) en c), de vraag is dus of 1 meta-stabiele toestand en een kort levende toestand volstaat om een laser te maken. Is dat zo? Kun je een energie diagram tekenen met een meta stabiele toestand en een kort levende toestand waarmee je geen laser kunt maken?
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 19

Re: Vraagje ivm laser

Je hebt gelijk over antwoord a) en c), de vraag is dus of 1 meta-stabiele toestand en een kort levende toestand volstaat om een laser te maken. Is dat zo? Kun je een energie diagram tekenen met een meta stabiele toestand en een kort levende toestand waarmee je geen laser kunt maken?
ik zou niet echt weten hoe ik zo een diagram moet kunnen maken, dus het antwoord c zou dan kloppen?

ik weet dat het ook iets te maken heeft met populatie-inversie (dat kortlevend niveau), er moeten meer atomen in hogere energietoestand zijn dan in lagere zodat gestimuleerde emissie domineert over absorptie.. ofzoiets? En populatie-inversie en een meta-stabiele toestand zijn de voorwaarden om met een bepaalde stof een laser te maken (staat in de cursus).
Emma91 schreef:ik zou niet echt weten hoe ik zo een diagram moet kunnen maken, dus het antwoord c zou dan kloppen?

ik weet dat het ook iets te maken heeft met populatie-inversie (dat kortlevend niveau), er moeten meer atomen in hogere energietoestand zijn dan in lagere zodat gestimuleerde emissie domineert over absorptie.. ofzoiets? En populatie-inversie en een meta-stabiele toestand zijn de voorwaarden om met een bepaalde stof een laser te maken (staat in de cursus).
ohja, en de stelling om van elk gas een laser te maken zolang de temperatuur hoog genoeg is, lijkt me ook niet juist. Want de temperatuur zegt toch niks over het aantal energieniveaus dat metastabiel is.. of over de zogenaamde populatie-inversie? Ik denk allesinds dat het fout is, maar ik kan er geen geldige verklaring voor geven.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Vraagje ivm laser

Emma91 schreef:ik zou niet echt weten hoe ik zo een diagram moet kunnen maken, dus het antwoord c zou dan kloppen?

ik weet dat het ook iets te maken heeft met populatie-inversie (dat kortlevend niveau), er moeten meer atomen in hogere energietoestand zijn dan in lagere zodat gestimuleerde emissie domineert over absorptie.. ofzoiets? En populatie-inversie en een meta-stabiele toestand zijn de voorwaarden om met een bepaalde stof een laser te maken (staat in de cursus).
Zegt dit diagram je niets?

Afbeelding
ohja, en de stelling om van elk gas een laser te maken zolang de temperatuur hoog genoeg is, lijkt me ook niet juist. Want de temperatuur zegt toch niks over het aantal energieniveaus dat metastabiel is.. of over de zogenaamde populatie-inversie? Ik denk allesinds dat het fout is, maar ik kan er geen geldige verklaring voor geven.
Volgens mij geef je nochtans goede verklaringen.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Reageer