Drukverschil leiding

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

Drukverschil leiding

Hallo allemaal,

Voor het afronden van mijn scriptie, in de studierichting proces techniek, heb ik hulp nodig over het berekening van het drukverschil over een leiding. De scriptie gaat over een lekdetectiesysteem. Door een lekkage in het desbetreffende koelstuk zal de flow toenemen. Het gesloten systeem heeft immers een hogere druk dan het proces waar de lekkage is.

Praktisch klopt het allemaal. bij een lekkage meten we een hogere delta P, hierdoor weten we dat er een lek is.

In het onderzoek probeer ik de theorie daarachter uit te leggen.

het drukverschil word gemeten over een stuk leiding met daarin een paar bochten en een hoogteverschil van van een meter. De wet van Hagen-Poiseuille beschrijft echter alleen een recht stuk leiding.

Mijn vraag is dan ook. Met welke formule kan ik het drukverschil meten over dat stuk leiding waarin een hoogteverschil en bochten zit.

Edit: Betreft de opleiding Vapro-C op MBO niveau 4.

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Drukverschil leiding

het drukverschil word gemeten over een stuk leiding met daarin een paar bochten en een hoogteverschil van van een meter. De wet van Hagen-Poiseuille beschrijft echter alleen een recht stuk leiding.
Hagen-Poiseuille geldt alleen voor laminaire stroming. Weet je zeker dat je laminaire stroming hebt? Is Reynolds-getal minder dan 2000 ?

Algemeen kun je Moody gebruiken, geldt zowel voor laminaire als turbulente stroming.

Zie deze topics
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer