basis van adsorptie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 84

basis van adsorptie

Wie kan me helpen,

Waarop is het principe van adsorptie nu werkelijk gebaseerd?

bijvoorbeeld. Het adsorberen van bv CO2 in de lucht aan een adsorbent (zeoliet)

Waarom hecht de ene stof zich nu beter aan de adsorbent dan de ander?

Ik weet dat de mate van adsorbtie afhankelijk is van de druk en temperatuur van het te reinigen gas.

Zo zijn er adsorbers die mbv heet gas geregenereerd worden, maar ook die dmv het snel van druk aflaten (PSA) geregenereerd worden.

Ik hoop dat iemand me kan helpen.

Groeten

Techneut

Berichten: 124

Re: basis van adsorptie

Misschien wist je het al, maar adsorbtie en absorbtie zijn niet hetzelfde.

Adsorbtie is de interactie die kan ontstaan dussen de 'drager' en de stof (er is een 'binding') absorbtie kun je het beste zien als "in een stof opgenomen worden" (wel interactie, maar geen 'binding').

Daarom adsorbeert CO2 niet in lucht, maar word het door de lucht geabsorbeert. CO2 adsorbtie kom je bijvoorbeeld tegen in een autokatalysator, waar het even aan de katalysator blijft zin alvorens de desorberen. (in een autokatalysator word CO omgezet in CO2).

Berichten: 84

Re: basis van adsorptie

dank je wel Jozef,

Ik wist inderdaad het verschil. Zoals je ook ziet gebruik ik consequent aDsorptie in mijn vraag, daar waar veel mensen aDsorptie en aBsorptie vaak door elkaar heen gebruiken.

Mijn vraag is eigenlijk, waar komt de bindingskracht eigenlijk vandaan, waar is het op gebaseerd, en wat maakt het dat de ene stof beter bind aan het adsorbent dan de ander....

Groeten

Techneut

Berichten: 124

Re: basis van adsorptie

Bij adsorbtie betreft het een 'chemische' binding (covalent, ionogeen). Bij catalytische reacties hechten de reactanten meestal covalent aan de catalysator.

Bij absorbtie is er sprake van 'fysische' binding: interactie. De moleculen voelen elkaar, trekken elkaar aan en stoten elkaar af.

Zie het zo dat bij absorbtie de moleculen niet bij elkaar blijven zitten (de absorberende stof beweegt willekeurig door de geabsorbeerde stof en andersom), en bij adsorbtie wel.

Reageer