Redoxreacties

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 98

Redoxreacties

Hallo,

Ik heb dit in mijn verleden nog nooit over redoxreacties les gekregen waardoor ik dus waarschijnlijk de basis niet ken. Zou iemand mij dit stap voor stap kunnen uitleggen?

Bv: Kaliumchromaat met KCl in een zuur midden (HCL) geeft Cl2en CrCl2

Uit andere sites heb ik begrepen dat je de oplossing eerst moet inventariseren, wat houdt dit precies in?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Redoxreacties

Zou iemand mij dit stap voor stap kunnen uitleggen?
Dit is al vaak besproken op WSF, bijvoorbeeld hier
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 98

Re: Redoxreacties

Bedankt, maar ik op dit forum al meerdere van dit soort topics bekeken, maar ik zou graag iemand vinden die het nog gedetailleerder kan uitleggen, want zoals ik al zei bezit ik de basis niet.

Bedankt !

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Redoxreacties

Het is best dat je een zekere systematiek volgt om een redoxreactie op te stellen; een goede methode is bijvoorbeeld de methode van de halfreacties. Ben je dat al tegengekomen online?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 98

Re: Redoxreacties

Is dat de methode waar je oxidators en reductors inventariseert en vervolgens dan halfreacties mee vormt?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Redoxreacties

Het principe van een halfreactie is dat in een redoxreactie elektronen van de ene stof worden afgegeven aan de andere. Deze ene (totaal)reactie kan je opsplitsen in twee halfreacties, namelijk eentje die elektronen afgeeft en eentje die elektronen opneemt.

Verder heb ik wat leesvoer voor je :) .
  1. Wikibooks
  2. Pdf 1
  3. Pdf 2
Kan je hier iets mee? En waar loop je vervolgens specifiek vast?
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Reageer