Lebesgue ruimte

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 32

Lebesgue ruimte

Beste mensen van het wetenschapsforum,

Wij zijn bezig met studeren voor het vak lineaire analyse.

Nu komen wij bij het onderwerp genaamd Lebesgue ruimtes. Wat wij begrepen hebben is dat het te maken heeft met het oneindige rijtjes ruimtes (= l). Het broertje van deze ruimte is de functie ruimte ook wel Lebesgue ruimte(=L) genaamd. Maar wat zijn dit.

Is dit een oneindig rijtje van functies? Hoe moeten wij een dergelijke ruimte zien. En wat zijn de eigenschappen van een Lebesgue ruimte

Bedankt in ieder geval

Mvg,

Dennis en Piet

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Lebesgue ruimte

Ik begrijp niet goed wat je vraag is. Het verband tussen deze twee, of..? Kun je hier niets mee?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 32

Re: Lebesgue ruimte

nou wat ik bedoel is dat een sequence space een ruimte is wat bestaat uit oneindige rijtjes en met een eindig aantal reële getallen (toch?). Die ruimte wordt aangeduid met l. In het dictaat staat dat het broertje van deze ruimte de L ruimte

Dus

l^1 :={v in l(N;R) | ||v|| < oneindig }

is dan de L^1 een oneindig functie rijte waarin een eindig reële functies zitten of zijn het alle functies tussen een interval a en b?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Lebesgue ruimte

nou wat ik bedoel is dat een sequence space een ruimte is wat bestaat uit oneindige rijtjes en met een eindig aantal reële getallen (toch?).
Wat bedoel je hiermee :) ? Ik vat jouw opvatting van de lp-ruimtes niet... Heb je Wikipedia al geraadpleegd?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 32

Re: Lebesgue ruimte

Wat ik graag zou willen weten wat het verschil is tussen een ruimte wat bestaat uit functies tussen a en b en en de lebesgue ruimte tussen a en b.

Maar ik denk dat ik het ondertussen wel een beetje begrijp.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Lebesgue ruimte

Wat ik graag zou willen weten wat het verschil is tussen een ruimte wat bestaat uit functies tussen a en b en en de lebesgue ruimte tussen a en b.
Okee, maar voor je naar verschillen gaat kijken, moet je de eerste wel goed begrijpen. En ik begrijp niet wat je verstaat onder:
nou wat ik bedoel is dat een sequence space een ruimte is wat bestaat uit oneindige rijtjes en met een eindig aantal reële getallen (toch?).
Vooral het vetgedrukte is voor mij heel wazig (en doet me vermoeden dat je er een verkeerde opvatting van hebt). Kun je verduidelijken wat je bedoelt daarmee?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 32

Re: Lebesgue ruimte

dit bedoel ik er mee:
\(l^1 := v \in l(N;R)| \|v\|_1 < \infty}\)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Lebesgue ruimte

Dat verklaart het zinnetje 'met een eindig aantal reële getallen' toch niet?

En heb je nu op Wikipedia gekeken? De uitleg daar is redelijk goed hoor...
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Reageer