Aluminium of ijzer? (Redox)

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 536

Aluminium of ijzer? (Redox)

Ik heb een stof in poedervorm, nu wil ik via redox-reacties erachter komen of dit ijzer danwel aluminium is.

Beide zijn natuurlijk reductoren, maar aluminium is een sterkere reductor dan ijzer. Nou was dus mijn idee om er een oxidator bij te doen die linksboven alumium staat en linksonder ijzer (in de redoxtabel). Maar nu heb ik 2 problemen/vragen:

*-Dit heeft toch alleen zin als de stof in water is, en alumium in water is volgens mij niet echt zinvol..?!

*-De oxidatoren die in aanmerking komen hebben geen (voor zover ik weet) karakteristieken veranderingen bij een reactie. (Zoals aangezuurd kaliumpermanganaat wel heeft -> een kleurverandering)

EDIT: Cr3+ is groen blauw van kleur, dus probleem 2 is 'opgelost' :?:

EDIT: 2e probleem is niet opgelost, want je kunt toch geen Cr(s) toevoegen aan een andere vaste stof... :shock:


?!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Aluminium of ijzer? (Redox)

Ehm, als de analysetechniek niet echt uitmaakt en je alleen wilt weten of het ijzer of aluminium is, zou ik in eerste instantie de nooit falende proef uitvoeren met de magneet:

Je houdt een magneet boven het poeder. Beweegt er poeder naar de magneet, dan is het ijzer. Wordt zulks een beweging niet waargenomen, betreft het aluminiuminuminum :wink:
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 536

Re: Aluminium of ijzer? (Redox)

Ik dacht al :Zo'n snel antwoord, dat zal wel niks voorstellen...

:wink:
nu wil ik via redox-reacties erachter komen of dit ijzer danwel aluminium is.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Aluminium of ijzer? (Redox)

waarom via redox? best wel omslachtig als je het mij vraagt. Maar goed, das jou pakkie an :wink:

Zorg dat het poeder in oplossing komt, of je zou er op de 1 of andere manier een elektrode van moeten maken, en volgens mij weet je zelf genoeg van redox om de rest uit te vogelen (idd met een oxidator die wel werkt op ijzer maar niet op aluminium...of andersom, kben m'n binas kwijt :shock: )
Appareo decet nihil munditia?

Re: Aluminium of ijzer? (Redox)

Het probleem is dat er een soort van oxidelaagje om alumium komt wanneer deze in water wordt gebracht.

Re: Aluminium of ijzer? (Redox)

Als je beide metalen langs de redox-weg wilt onderscheiden kook dan de beide poeders afzonderlijk in een (bijv.) 4 molair NaOH oplossing. Het Al lost

op tot aluminaat onder H2-gas vorming. In deze oplossing lost het ijzer niet op. Wel echter in een sterkere oplossing bij hogere temperatuur, onder de vorming van Na-ferraat. H.Zeilmaker

Re: Aluminium of ijzer? (Redox)

Dank u wel volgens mij kan ik hier wel wat mee. Alleen wat voor reactie met OH- dan? Alum.oxide + OH- --> H2 ... ?

Re: Aluminium of ijzer? (Redox)

Antwoord aan gast:

Zowel het oxyde als het metaal zelf kunnen oplossen in een hete NaOH-oplossing. Vergelijkingen:

Al2O3 + 2NaOH ---) 2 NaAlO2 + H2O

Al + NaOH + H2O ------) NaAlO2 + (3/2) H2

Met ijzerpoeder gaat met op analoge wijze. Alleen je moet daarvoor een veel sterkere NaOH oplossing nemen, minstens 30%, en je moet langduriger koken.

Met zinkpoeder gaat het analoog aan aluminiumpoeder.

Er onstaan zo dus respectievelijk een aluminaat, een ferraat en een zinkaat.

Op school leer je dat zink en aluminium een amfoteer karakter hebben. Tegenover een sterk zuur zijn ze basevormend en tegenover een sterke base zuurvormend. H. Zeilmaker

Berichten: 2.746

Re: Aluminium of ijzer? (Redox)

waarom is het niet:

Al + H2O --OH---> Al(OH)3

de oxide rond het metalisch aluminium reageert met OH-

en het metalisch aluminium met het water tot Al(OH)3

en H2

Re: Aluminium of ijzer? (Redox)

De vergelijking van Superslayer is niet volledig. De stoechiometrie klopt niet.

Natuurlijk kunnen mijn vergelijkingen ook wel een beetje anders opgeschreven worden. Zo kun je links en rechts de Na+ionen wel weglaten.

Ook kun je het aluminaation als AlO3(3-) schrijven. Het staat dan wel iets verder van de realiteit af maar dat is niet erg. Als de atomen en de ladingen links en rechts maar gelijk zijn. Dan kun je toch een stoechiometrische berekening uitvoeren als die gevraagd wordt.

Hoe je het ook doet, een goede controle heb je aan het feit dat er per

atoom aluminium anderhalf molecule H2 gevormd moet worden. H. Zeilmaker

Berichten: 582

Re: Aluminium of ijzer? (Redox)

John Nash schreef:Ik heb een stof in poedervorm, nu wil ik via redox-reacties erachter komen of dit ijzer danwel aluminium is.

Beide zijn natuurlijk reductoren, maar aluminium is een sterkere reductor dan ijzer. Nou was dus mijn idee om er een oxidator bij te doen die linksboven alumium staat en linksonder ijzer (in de redoxtabel). Maar nu heb  ik 2 problemen/vragen:

*-Dit heeft toch alleen zin als de stof in water is, en alumium in water is volgens mij niet echt zinvol..?!

*-De oxidatoren die in aanmerking komen hebben geen (voor zover ik weet) karakteristieken veranderingen bij een reactie. (Zoals aangezuurd kaliumpermanganaat wel heeft -> een kleurverandering)

EDIT: Cr3+ is groen blauw van kleur, dus probleem 2 is 'opgelost' :roll:  

EDIT: 2e probleem is niet opgelost, want je kunt toch geen Cr(s) toevoegen aan een andere vaste stof... :P


?!
Meng aluminiumpoeder met ijzeroxide Fe3O4, als je dat verhit geeft dat een heftige reactie. Aluminium wordt geoxideert en het ijzer gereduceert, m.a.w. het eindproduct is een gesmolten plakje ijzer.

Dit wordt veel gebruikt om spoorstaven aan elkaar te lassen.

Met ijzerpoeder lukt die reactie niet.

Gr,

Henk
Het eerste wiel was echt niet rond

Reageer