Alternatieve hybride: ook zuinig, maar goedkoper

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Alternatieve hybride: ook zuinig, maar goedkoper

Alternatieve hybride: ook zuinig, maar goedkoper


Het kan altijd beter, zo ook met hybride auto’s. De wagens met elektromotor sparen brandstof en dus het milieu, maar zijn nog vrij prijzig. Promovendus Koos van Berkel (TU/e) werkt aan een alternatief. In plaats van een batterij bevat zijn mecHybrid een vliegwiel. Hiermee ben je goedkoper uit, terwijl je ook zuinig rijdt.


Natuurlijk zijn hybride auto’s al niet verkeerd: door het gebruik van twee type motoren zijn ze een stuk zuiniger en dus beter voor het milieu en je portemonnee. Helaas is de aanschafprijs vaak hoog. Daar merk je nu nog weinig van, omdat de overheid deze wagens flink stimuleert. Maar wat als dat ophoudt? Koos van Berkel, promovendus aan de Technische Universiteit Eindhoven, werkt aan een oplossing. Hij wil een hybride auto ontwikkelen die gebruikmaakt van een vliegwiel in plaats van een batterij. Hierdoor is de auto zuinig én niet duur.


...


Lees verder: http://www.kennislink.nl/publicaties/alter...-maar-goedkoper


Bron: Kennislink

Berichten: 12.262

Re: Alternatieve hybride: ook zuinig, maar goedkoper

Wat ik me dan afvraag bij een dergelijke constructie: gaat dat vliegwiel niet als een gigantische gyroscoop werken als je er forse hoeveelheid energie in wilt opslaan? Het zou een vreemde situatie opleveren als je van 120 naar 50 remt voor een scherpe bocht, om er dan achter te komen dat de auto vooral rechtdoor wil :)
Victory through technology

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Alternatieve hybride: ook zuinig, maar goedkoper

Dat effect krijg je als de draaiïngsas van het vliegwiel horizontaal staat, zoals in het artikel getoond.

Volgens mij is het handiger om de vliegwielas verticaal te plaatsen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Alternatieve hybride: ook zuinig, maar goedkoper

Waarom zou een hybride auto met vliegwiel goedkoper zijn? De kosten zitten er juist in dat je twee aandrijfsystemen nodig hebt en niet zozeer in de batterij zelf.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Alternatieve hybride: ook zuinig, maar goedkoper

Er is in feite maar 1 aandrijfsysteem. De vliegwieleenheid zit tussen de motor en de bak.

Bovendien, er staat toch ook duidelijk dat de hele module "ongeveer duizend euro" zal kosten. Een nieuwe batterij voor een Prius kost ruim het dubbele. Als, zoals jij aangeeft, de batterij niet eens de grootste meerkosten van een hybride zijn, dan is deze oplossing dus enorm veel goedkoper.


Overigens is dit onderzoek niet nieuw. Een kennis van mij hield zich hier jaren geleden al mee bezig in zijn afstuderen. Wat vooral nieuw is, kennelijk, is het regelsysteem, c.q. het ontwerpen ervan.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 12.262

Re: Alternatieve hybride: ook zuinig, maar goedkoper

klazon schreef:Dat effect krijg je als de draaiïngsas van het vliegwiel horizontaal staat, zoals in het artikel getoond.

Volgens mij is het handiger om de vliegwielas verticaal te plaatsen.

Dat lijkt me inderdaad al logischer - al stabiliseert het dan ook nog wel een aantal bewegingen (bijv het duiken van de neus bij remmen of overhellen in bochten - of dat wenselijk is of niet is een andere discussie).


Ik vraag me sowieso af of de krachten op zoiets niet enorm worden... wellicht niet groot genoeg om de hele auto rechtdoor te krijgen, maar bij mindere krachten komt de ophanging van zo'n systeem toch onder forse krachten te staan.


Dat het systeem eenvoudiger en goedkoper is dan een electrische hybride lijkt me duidelijk: feitelijk is het enige dat er extra bij komt kijken een vliegwiel en een koppeling-mechanisme om daarop te remmen cq te accelereren. Ik denk dat hiermee wel energie terug is te winnen uit 'zachtjes remmen', maar of het veel meer is dan terugschakelen en op de motor remmen is alweer de vraag. Voor 'hard remmen' is er geen vervanging voor de remschijven, ook niet in een prius of iets dergelijks.
Victory through technology

Reageer