Verbrandingsenergie ethanol

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

Verbrandingsenergie ethanol

Hallo iedereen,

Voor mijn pws moet ik de verbrandingsenergie van ethanol berekenen. Deze berekende waarde heb ik vergeleken met de waarde die in BINAS tabel 56 staat, om te zien of ik een niet te veel afwijkende uitkomst heb. Hier zit hem het probleem. Ethanol verbrandt volgens de reactie 2C2H5OH + 7O2 -> 4CO2 + 6H2O. Om de verbrandingsenergie te berekenen, heb ik gebruik gemaakt van de bindingsenergieën en de verdampingsenergieën van water en ethanol (ethanol verbrandt als gas, en er ontstaat waterdamp). Ik heb dus de bindingsenergieën voor en na de verbranding berekend, en het verschil komt dan vrij als warmte. Ik heb de volgende berekening gemaakt, de bindingsenergieën zijn afkomstig uit BINAS:

Voor verbranding:

7 * O=O = 7 * -4,98 = -34,86•10^5 J/mol

2 * O-H = 2 * -4,5 = -9,0•10^5 J/mol

10 * C-H = 10 * -4,1 = -41•10^5 J/mol

2 * C-O = 2 * -3,5 = -7,0•10^5 J/mol

2 * C-C = 2 * -3,5 = -7,0•10^5 J/mol

2 * Verdampingswarmte ethanol = 2 * 0,43 = 0,86•10^5 J/mol

Totaal= -98,03•10^5 J/mol

Na verbranding:

8 * C=O = 8 * -8,04 = -64,32•10^5 J/mol

12 * O-H = 12 * -4,635 = -55,62•10^5 J/mol

6 * verdampingsenergie water = 6 * -0,44 = -2,64•10^5 J/mol

Totaal=-123,02•10^5 J/mol

Verschil: -24,99•10^5 J/2mol = -12,50•10^5 J/mol

Ik kom dus uit op een verbrandingsenergie van -12,50•10^5 J/mol, terwijl BINAS een waarde aangeeft van -13,66•10^5 J/mol. Dit vind ik een nogal grote afwijking. Ik heb het er met mijn begeleider over gehad, maar hij kon geen fout ontdekken in mijn berekening. Daarom besloot ik dit 'probleem' hier te posten, in de hoop dat iemand hier mij misschien kan helpen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Verbrandingsenergie ethanol

Ethanol verbrandt volgens de reactie 2C2H5OH + 7O2 -> 4CO2 + 6H2O.
Dat is al fout.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 4

Re: Verbrandingsenergie ethanol

Ik denk dat het mij duidelijk is waar de fout zit: in de reactievergelijking... ik schaam mij diep :) Ik had dus de reactievergelijking 2C2H5OH + 7O2 -> 4CO2 + 6H2O gebruikt, terwijl de correcte verbrandingsreactie van ethanol C2H5OH + 3O2 -> 2CO2 + 3H2O is.

Ik begrijp niet hoe mijn begeleider en ik dit niet hebben gezien. Morgen maar even opnieuw berekenen, met de juiste reactievergelijking, hopelijk kom ik dan wel goed uit.

Edit: net te laat, had Freds reactie nog niet gezien. Toch bedankt Fred!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Verbrandingsenergie ethanol

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 4

Re: Verbrandingsenergie ethanol

Nu ik de juiste reactievergelijking heb gebruikt, kom ik wel op het goede antwoord uit. Mijn vraag is dus beantwoord.

Ps: Moet ik dit topic nu op een of andere manier zelf sluiten, of doet een mod dit?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Verbrandingsenergie ethanol

Ps: Moet ik dit topic nu op een of andere manier zelf sluiten, of doet een mod dit?
Topics worden op dit forum enkel gesloten wanneer ze tegen onze regels ingaan. Niet onregelmatig komen mensen via Google of een andere zoekmachine op exact hetzelfde probleem terecht, wanneer vervolgens het topic nog open is kunnen ze meteen inpikken en hun vragen uit de doeken doen.

Veel succes verder! En als je nog vragen of problemen hebt.... je weet ons te vinden :) .
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Verbrandingsenergie ethanol

Nu ik de juiste reactievergelijking heb gebruikt, kom ik wel op het goede antwoord uit.
Weet je zeker dat je het nu juist gedaan hebt? Want ik weet niet of je het beseft maar ook dat:
2 * Verdampingswarmte ethanol = 2 * 0,43 = 0,86•10^5 J/mol
was fout.

Je moet de verdampingswarmte met een min-teken gebruiken (zoals je wel bij water deed).

De enthalpie van vloeibare ethanol is immers lager dan die van gasvormige ethanol.

Die waarde -13,66•10^5 J/mol uit Binas geldt voor vloeibare ethanol die verbrand wordt en vloeibaar water geeft.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 4

Re: Verbrandingsenergie ethanol

Fred F. schreef:Weet je zeker dat je het nu juist gedaan hebt? Want ik weet niet of je het beseft maar ook dat:was fout.

Je moet de verdampingswarmte met een min-teken gebruiken (zoals je wel bij water deed).

De enthalpie van vloeibare ethanol is immers lager dan die van gasvormige ethanol.

Die waarde -13,66•10^5 J/mol uit Binas geldt voor vloeibare ethanol die verbrand wordt en vloeibaar water geeft.
Dat klopt inderdaad. Dit had ik eerst nog een keer fout gedaan, waardoor mijn antwoord weer niet klopte. Toe heb ik een - voor de verdampingswarmte gezet en klopte het wel.

Reageer