Schakelkasten

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

Schakelkasten

hallo,

Ik heb een een vraagje,

binnekort wilt een installateur van kleine boilers, een boiler installeren onder de afwasbak. Nu wilt hij ook een elektrische schakelkast onder deze afwasbak plaatsen die instaat voor de beveiliging van de boiler.

Ik vind dit niet helemaal 'koosjer' dus ben ik gaan kijken in het A.R.E.I. in verband met het elektrisch materiaal. ik heb gevonden dat je geen elektrische toestellen mag plaatsen in badkuip, de stortbadkuip en hun volumeomhulsel tenzij deze gevoed worden op zeer lage spanning,... (art.86.10).

de vraag: geldt dit artikel ook voor wastafels of enkel voor bad- en stortbadkuipen?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Schakelkasten

geldt enkel voor bad- en douchekuipen, en in theorie mag dit dus, maar er bestaat ook nog zoiets als "regels van goed vakmanschap" waarop je hem kunt aanspreken. Ik zou dit in ieder geval niet bij mij thuis willen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Schakelkasten

Geldt niet alleen voor de badkuip, maar ook voor een zone van 60cm breed daaromheen.

Ik snap trouwens niet waarom er onder de wasbak een schakelkast moet komen. Normaal wordt een boiler aangesloten op een eigen zekering in de verdeelinrichting. En wat er verder nodig is voor de beveiliging van de boiler, dat zit in de boiler zelf ingebouwd.

Berichten: 2

Re: Schakelkasten

ja ik vind dat ook raar. ik denk dat hij te lui is om een nieuwe kabel te trekken naar de schakelkast die in de garage staat.

in ieder geval bedankt voor de reacties!

Reageer