Gelatine

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 768

Gelatine

Hallo,

Ik zit met een vraag. Wat is de formule van gelatine? Ik neem aan dat die er is?

Groetjes
Het Wetenschapsforum heeft ook een facebook pagina!

Berichten: 49

Re: Gelatine

Als we wisten wat we deden, heette het geen onderzoek. - Albert Einstein

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Gelatine

gelatine is geen chemische verbinding op zichzelf. Het wordt uit collageen gemaakt, en zal dus qua samenstelling hierop lijken. Het is echter niet "zuiver", in de zin dat het niet slechts één soort molecule is.
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 49

Re: Gelatine

gelatine is geen chemische verbinding op zichzelf. Het wordt uit collageen gemaakt, en zal dus qua samenstelling hierop lijken. Het is echter niet "zuiver", in de zin dat het niet slechts één soort molecule is.


maar wat is dan de formule die ik vond? een willekeurige samenstelling?
Als we wisten wat we deden, heette het geen onderzoek. - Albert Einstein

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Gelatine

maar wat is dan de formule die ik vond? een willekeurige samenstelling?


iets dat zonder context sowieso niet correct is. Ik bedoel, zelf als alle koolstoffen en stikstoffen alleen aan waterstof zijn gebonden, heb je nog veel te veel waterstof. Daarbij bezit elk eiwit nog een hele hoop zuurstof, wat zwavel, ...
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: Gelatine

Ik heb dus ook wat zitten zoeken en ben toch ook tegengekomen wat hier gezegd wordt. Als je kijkt hoeveel G er per mol in zit zou dit ongeveer 152975g/mol zijn? Als je weet dat elk blaadje gelatine ongeveer 2g weegt, dan gaan er 76457.5 blaadjes in 1 mol? Is dat niet wat veel? Ik heb een collageen opgezocht en zag dat er verschillende types zijn. Ik vond voor collageen dus geen formule.

Ik zou eigenlijk het smeltpunt van gelatine willen verhogen. Het moet niet meer eetbaar zijn, maar ik vraag me gewoon af of dit kan en zou dat willen uitproberen. Mijn vraag is dus hoe je dat moet doen. Ik heb al eens rondgekeken en zag dat je een andere stof moet toevoegen. Een voorbeeld: Het kookpunt van gewoon water ligt lager dan het kookpunt van water met zout.

Ik zoek dus een stof die het smeltpunt van gelatine aanzienlijk verhoogt. Het is niet de bedoeling van de gelatine dan te gebruiken om op te eten of om iets 'stijf' te laten worden. Ik zou wel graag zelf op het antwoord komen dus gelieve niet een stof te zeggen, maar me meer een bepaalde denkwijze te geven en tips.

Ik zit momenteel in het 6de middelbaar dus liefst niet met onverstaanbare dingen afkomen :)

Groetjes
Het Wetenschapsforum heeft ook een facebook pagina!

Reageer