Zuur-base

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 20

Zuur-base

Hallo,

In mijn huiswerk over zuur-base hebben ze het over 'een eenbasisch zwak zuur'.

Wat is dit precies?

Kun je hiervan, wanneer je dit titreert met een sterke base, het equivalentiepunt bepalen?

Groetjes

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Zuur-base

'een eenbasisch zwak zuur' Wat is dit precies?
Eenbasisch betekent dat het één H+ kan afsplitsen.

Zwak betekent dat het opgelost in water maar voor een (meestal klein) deel geïoniseerd is. Maar een( klein) deel van de zuurmoleculen heeft dus een H+ afgestaan.
Kun je hiervan, wanneer je dit titreert met een sterke base, het equivalentiepunt bepalen?
Waarom denk je wel of waarom denk je niet?

Berichten: 20

Re: Zuur-base

Oke bedankt!

Ik denk van niet, omdat de Kz er niet van gegeven is.

En alleen daarmee kan ik dan, voor zover ik weet, de ph vh e.p. bepalen.

Of zit ik er nu naast? Kan je de ph dan ook berekenen zonder Kz?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Zuur-base

Om de pH in het equivalentiepunt te berekenen heb je de Kz van het zuur of beter de Kb van de geconjugeerde base nodig. Die zoek je, als die niet gegeven is, op in een tabellenboek bv. in de Binas.

Om het omslagpunt te bepalen bij een titratie heb je een geschikte indicator nodig. Een geschikte indicator is een indicator die omslaat rond het berekende equivalentiepunt. Een tabel met indicatoren en hun omslagtrajecten vind je ook in de Binas.

Berichten: 20

Re: Zuur-base

Dus als er gevraagd wordt welke indicator je nodig hebt bij een zuurbasetitratie, terwijl je niet de Kz weet van het zwakke zuur, en ook niet de Kb van de geconjungeerde base weet, maar alleen weet dat dit zwakke zuur getitreerd wordt met een sterke base, nl. OH- , kun je dit niet weten?

Dat is nl wel de vraag.

Ik kan alleen weten dat de pH dus groter moet zijn dan 7, want: sterke base + zwak zuur.

?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Zuur-base

Ja, daar heb je in principe gelijk in.

Het is wel zo dat in de praktijk voor de titratie van een zwak zuur met NaOH meestal fenolftaleïne gebruikt wordt, dat is voor titratie van de meeste zwakke zuren heel geschikt. Maar voor een klein aantal sterke zwakke zuren en voor een klein aantal zeer zwakke, zwakke zuren is het minder geschikt. Om zeker te zijn dat een indicator geschikt is moet je de Kz van het zuur weten om de pH in het equivalentiepunt te kunnen berekenen.

Berichten: 20

Re: Zuur-base

Bedankt! Maar waarom precies in fenolftalëine dan meestal geschikt?

Groetjes

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Zuur-base

Omdat van een groot aantal zwakke zuren de pH in het equivalentiepunt valt binnen het omslagtraject van fenolftaleïne. (tussen pH 8,2 en pH 10,0).

Verder is fenolftaleïne prettig om mee te werken omdat de omslag van kleurloos naar paars duidelijk waarneembaar is.

Berichten: 20

Re: Zuur-base

Oke, hartstikke bedankt voor alle info!

Reageer