Mijn theorie over hoe een blacklight werkt.

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 329

Mijn theorie over hoe een blacklight werkt.

Beste natuurkundigen,

Ik heb geredeneerd over hoe een blacklight werkt.

Maar ik wil altijd zeker weten of het klopt.

Dus ik zet hem even hier neer.

Een blacklight werkt op deze manier:

Een lamp wordt een zwarte filter op aangebracht, omdat zwart alle kleuren van het zichtbare spectrum absorbeert kunnen er nog wel ultraviolete en infrarode kleuren door het filter heen.

Hierdoor kunnen fluorescente voorwerpen oplichten doordat het ultraviolet er doorheen gaat, maar de andere kleuren het niet kunnen oplichten.

Dit is ook een proef om te bewijzen dat ultraviolet licht bestaat.

Berichten: 336

Re: Mijn theorie over hoe een blacklight werkt.

Lijkt te kloppen. Ik weet alleen niet zeker of ik het filter een zwart filter zou noemen. Op wikipedia noemen ze het een blauw of donker blauw filter.

Mensen gebruiken het woord zwart ook nog wel eens voor materialen die ook straling buiten het zichtbare absorberen.
Duct tape is like the force: it has a dark side, a light side and it holds the universe together.

Berichten: 329

Re: Mijn theorie over hoe een blacklight werkt.

sirius schreef:Lijkt te kloppen. Ik weet alleen niet zeker of ik het filter een zwart filter zou noemen. Op wikipedia noemen ze het een blauw of donker blauw filter.

Mensen gebruiken het woord zwart ook nog wel eens voor materialen die ook straling buiten het zichtbare absorberen.
Zal ik op letten :) .

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Mijn theorie over hoe een blacklight werkt.

Hierdoor kunnen fluorescente voorwerpen oplichten doordat het ultraviolet er doorheen gaat, maar de andere kleuren het niet kunnen oplichten.
Deze stap moet je eens wat meer uitwerken. Want je materiaal laat niet zomaar ultraviolet 'door', het zet het onzichtbare ultraviolette licht om in zichtbaar licht.

Waarom doen sommige materialen dat? Daarvoor moet je hier eens kijken en je afvragen waarom reclamejongens het spul aan hun product zouden toevoegen :)
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Reageer