Bereiding van kbro3 voor titraties

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Bereiding van kbro3 voor titraties

Voor een lab opdracht moet ik morgen zelf kaliumbromaat bereiden en de concentratie hiervan exact kennen. Ik zal deze stof dus moeten 'stellen'.

De bereiding ervan kan met broom + KOH gebeuren en dit geeft het overeenkomstige kaliumhypobromiet dat verder zou reageren tot kaliumbromaat. Ik vraag me af of deze bereiding echt wel van zo'n leien dakje zal verlopen en mijn bezorgdheid is vooral dat de reactie blijft 'hangen' bij kaliumhypobromiet en dus niet meer verder zal reageren tot het gewenste KBrO3. Is deze bezorgdheid terecht?

Reacties:

Br2 + 2KOH Afbeelding KBr + KOBr + H2O

3 KOBr Afbeelding 2 KBr + KBrO3

Kaliumbromaat zou moeten neerslaan, maar met welk solvent gebeurt dit?



(Bron: Wikipedia, Nederlands)


Deel 2:

- Bepalen van de conc. vers bereid KBrO3 door middel van titratie. Ik zou niet weten welke indicator het meest geschikt is en welk titrans ik daarvoor het beste gebruik. Is hier geen standaardoperatie procedure voor?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Bereiding van kbro3 voor titraties

In een scheikundeboek vind ik dat je uit KOH en Cl2, KClO kunt maken bij kamertempertuur maar dat bij ca 80 graden KClO3 ontstaat. Je kunt dit, ook weer volgens het boek, makkelijk afscheiden omdat het KClO3 slecht oplost in water.

Overeenkomstig gaat dit bij KOH en Br2 staat er.

Er staat ook dat je KClO3 kunt bereiden door electrolyse van KCl ook weer bij 80 graden. En dat daarbij KClO3 neerslaat.

Of je zo ook KBr kunt electrolyseren ontbreekt helaas.

Ook weer volgens mijn boek kun je KIO3 jodometrisch bepalen, en geldt dit overeenkomstig voor KBrO3.

Misschien kun je hier mee verder.

Re: Bereiding van kbro3 voor titraties

Eigenlijk heeft kaliumbromaat nog net iets andere eigenschappen dan kaliumchloraat als oxidans. Het lijkt mij eerlijk gezegd straf dat ik dit stofje zelf moet gaan bereiden in een land met strenge veiligheidsnormen en de prijs zal ook niet zo hoog liggen. Dus zeker goed om weten, maar ik denk eerder dat ik de zuiverheid ervan zal moeten controleren en dit volgens een bepaald receptuur.

Jodometrie, een woord dat zwaar op de maag ligt maar in essentie denk ik dat ik inderdaad kaliumjodide in overmaat aan kaliumbromaat zal moeten toevoegen en het aldus gevormde I2 dan met een thiosulfaat oplossing moet titreren met zetmeel als kleurindicator.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Bereiding van kbro3 voor titraties

Jodometrie, een woord dat zwaar op de maag ligt maar in essentie denk ik dat ik inderdaad kaliumjodide in overmaat aan kaliumbromaat zal moeten toevoegen en het aldus gevormde I2 dan met een thiosulfaat oplossing moet titreren met zetmeel als kleurindicator.


Ik heb het even opgezocht, en inderdaad, een iodometrische bepaling is de standaard. Het "domme" is dat kaliumbromaat vaak wordt gebruikt als oertiterstof, om bijv. een thiosulfaatoplossing voor iodometrische titraties te stellen. Maar nu is het juist te bedoeling om het bromaat te stellen. Ben je zeker dat de vraag niet gewoon is om een standaardoplossing te maken?
This is weird as hell. I approve.

Re: Bereiding van kbro3 voor titraties

Eigenlijk staat er letterlijk in dat ik een receptuur moet maken voor het stellen van Na2S2O3 op KBrO3.

Het probleem waar ik nog mee worstel is dat het bromaat-ion bij een redoxreactie de volgende 2 mogelijke halfreacties kan geven:

BrO3-+ 6H++ 6e- ---> Br- + 3H2O (+1,423V)

BrO3-+ 6H++ 5e- ---> 0,5 Br2 + 3H2O (+1,482V)

Nu denk ik dat de laatste halfreactie de enige is waarop ik me moet baseren als ik jodide moet omvormen tot jodium dat op zijn beurt zal ontkleuren bij titratie met een thionaat-oplossing, daarbij moet broom worden gevormd.

Alleen heb ik op school geleerd om steeds met gehele getallen te werken, dus zal ik de onderste halfreactie *2 doen maar ik weet niet of dit veel afdoet aan het potentiaalverschil dat achter de onderste halfreactie staat?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Bereiding van kbro3 voor titraties

het is toch weldegelijk de bovenste reactie die gaat gebeuren hoor! Ik weet niet precies waar je de exacte potentialen vandaan hebt, maar ik heb er ook waar de tweede reactie gunstiger lijkt. Echter zijn dit standaardpotentialen: de activiteit (ken je het begrip?) van elke stof is 1 om dit laten gelden. Om een lang verhaal kort te maken: is de concentratie bromide laag genoeg, zal toch wel de andere reactie lopen.

On a side note: stochiometrie heeft geen belang bij potentialen, in de zin dat M+ + e- Afbeelding M dezelfde potentiaal heeft als 2M+ + 2e- Afbeelding 2M
This is weird as hell. I approve.

Re: Bereiding van kbro3 voor titraties

Typhoner schreef:het is toch weldegelijk de bovenste reactie die gaat gebeuren hoor! Ik weet niet precies waar je de exacte potentialen vandaan hebt, maar ik heb er ook waar de tweede reactie gunstiger lijkt. Echter zijn dit standaardpotentialen: de activiteit (ken je het begrip?) van elke stof is 1 om dit laten gelden. Om een lang verhaal kort te maken: is de concentratie bromide laag genoeg, zal toch wel de andere reactie lopen.

On a side note: stochiometrie heeft geen belang bij potentialen, in de zin dat M+ + e- Afbeelding M dezelfde potentiaal heeft als 2M+ + 2e- Afbeelding 2M
Het is wel degelijk de eerste redoxreactie die plaats heeft gevonden, maar dit heeft toch eerder met thermodynamica te maken zo zal de entropie bij de eerste reactie hoger liggen (meer deeltjes rechts van het evenwicht dan links) waardoor de waarde van de Gibbs vrije energie daalt en de reactie meer kans heeft om plaats te vinden. Beide half reacties zijn wel mogelijk en dat is wetenschappelijk bewezen. Zie CRC 91st edition sectie 8-21.

Bedankt voor de uitleg.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Bereiding van kbro3 voor titraties

Het is wel degelijk de eerste redoxreactie die plaats heeft gevonden, maar dit heeft toch eerder met thermodynamica te maken


redoxpoententialen zijn je reinste thermodynamica, er is een eenduidig, rechtstreeks verband met Gibbs energieën en dus ook entropieën.
This is weird as hell. I approve.

Reageer