Woningbrand - ventilatie vol aan of juist uit

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Woningbrand - ventilatie vol aan of juist uit

Voor mijn nieuw te bouwen woning ben ik bezig met het op papier ontwerpen van toekomstige domotica. Eén van de issues is een brandmelding en wat te doen met de ventilatie.

Mijn gedachte was de ventilatie vol aan te zetten, teneinde meer zuurstof te hebben tijdens het vluchten en rookgassen af te zuigen. Mijn mening wordt echter tegengesproken door anderen die juist beweren dat de ventilatie uit moet, omdat het de brand aanwakkert. en de rookgassen verspreid. En daar is wel wat voor te zeggen.

Zijn er mensen die hier gefundeerd iets van kunnen zeggen?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Woningbrand - ventilatie vol aan of juist uit

Ik zou bij woningbrand in ieder geval niet rekenen op (elektrische) ventilatie, zelfs indien dit meer goed dan kwaad zou verrichten.

Intuïtief zou ik ook eerder geneigd zijn alle ventilatie uit te schakelen teneinde te vermijden dat er windstromen in het huis zouden opkomen, voor dezelfde reden als waarom men geen ramen of deuren onnodig mag openen in geval van brand.

Berichten: 6

Re: Woningbrand - ventilatie vol aan of juist uit

Voor appartementen bv zorgt men ervoor dat in de trappenhal een overdruk heerst, zodat rook hieruit weggeblazen wordt en men vrij kan lopen, in de andere ruimten beperkt met de zuurstoftoevoer zoveel mogelijk zodat de brand niet aangewakkerd wordt "de fameuze ramen en deuren sluiten"

Mijn mening is dat je in een gewoon huis niet met overdrukken kan gaan werken of gecontroleerde luchtstromen om vluchtwegen vrij te houden. Indien je domoticasysteem het aankan zou je kunnen instellen dat de ventilatie stopt in de ruimtes waar het brand.

Branddedectoren/alarmen lijkt mij efficienter om de inwoners te redden dan luchtstromen te regelen.

Berichten: 12.262

Re: Woningbrand - ventilatie vol aan of juist uit

De vraag is natuurlijk of je uberhaupt wel iets -hoeft- te doen, in de meeste woningen reageert de ventilatie helemaal niet op een brand.

Maar als je iets doet lijkt me stilzetten beter dan vol open zetten. Dat ventileren de brand kan aanwakkeren lijkt me vrij duidelijk (zelfde idee met die ramen en deuren), maar ik betwijfel of het zoveel uitmaakt voor het verwijderen van rook... ik heb het idee dat je voor alleen een slaapkamer al kubieke meters per minuut moet circuleren om een verschil te maken in overleefbaarheid, en als je op dat tempo gaat ventileren kun je er wel vanuit gaan dat dat een brand fors opstookt.
Victory through technology

Reageer