Kansen berekenen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Kansen berekenen

Sorry. Dat is een breuk. Dus een kans van 100% (in die specifieke situatie).
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 74

Re: Kansen berekenen

Sorry. Dat is een breuk. Dus een kans van 100% (in die specifieke situatie).


Maar wat wordt dan de kans bij hoogstens 1 als we weer terug gaan naar de som? Want dat snap ik niet helemaal.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Kansen berekenen

Maar ben je overtuigd dat er een verschil is tussen P(1 fout) en P(hoogstens 1 fout)?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 74

Re: Kansen berekenen

Maar ben je overtuigd dat er een verschil is tussen P(1 fout) en P(hoogstens 1 fout)?


Ja, P(1 fout) is gewoon dat je 1 fout hebt. P(hoogstens 1 fout) is dat je 1 fout kan hebben, maar ook 0 fouten toch?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Kansen berekenen

Ja inderdaad. Maar snap je waarom dat, in kansen, een verschil maakt?

En even naar een eenvoudigere situatie. Ik gooi een muntstuk op en jij moet raden of het kop of munt is. Dit doen we tweemaal. Wat is de kans dat je hoogstens 1 keer fout gokte ( maak eventueel een kansboom)?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Kansen berekenen

P(hoogstens 1 fout) is dat je 1 fout kan hebben, maar ook 0 fouten toch?
Dat klopt. Als X een kansvariabele is die het aantal gemaakte fouten voorstelt, dan is deze kans te schrijven als P(X≤1). De kans op minstens 1 fout noteer je als P(X≥1), de kans op minder dan 1 fout noteer je als P(X<1), en de kans op meer dan 1 fout noteer je als

P(X>1). De kans op precies 1 fout noteer je als P(X = 1).
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 74

Re: Kansen berekenen

Drieske schreef:Ja inderdaad. Maar snap je waarom dat, in kansen, een verschil maakt?

En even naar een eenvoudigere situatie. Ik gooi een muntstuk op en jij moet raden of het kop of munt is. Dit doen we tweemaal. Wat is de kans dat je hoogstens 1 keer fout gokte ( maak eventueel een kansboom)?
Je hebt 50% kans dat je het fout gokt toch? Of heb ik het fout..?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Kansen berekenen

Maar dat is toch niet de kans op hoogstens 1 foute gok? Wanneer heb je hoogstens 1 fout? Dat zijn deze situaties: fg, gf, gg (met g voor goed en f voor fout gegokt). Wat is nu de kans op elk van deze situaties? Vervolgens moet je deze kansen...

Vraagje: heb je dit nog niet gezien, daar het je moeilijk lijkt te liggen, of ben je gewoon in de war? Want je mag mij steeds stoppen omdat het simpelweg nog te ver weg ligt...
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 74

Re: Kansen berekenen

Vraagje: heb je dit nog niet gezien, daar het je moeilijk lijkt te liggen, of ben je gewoon in de war? Want je mag mij steeds stoppen omdat het simpelweg nog te ver weg ligt...


Op school zijn we alleen maar bezig met gewoon 1 fout, we hebben nog niet bijvoorbeeld hoogstens 1 fout gehad..

Dus ik begin nu ook een beetje in de war te raken :)

En is het antwoord dan 7/16?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Kansen berekenen

Dus ik begin nu ook een beetje in de war te raken :)
Dan zwijgen we erover en verontschuldig ik mij!

Om je terug op het juiste pad te brengen: ik gooi met een dobbelsteen drie keer achter elkaar. Wat is de kans dat ik exact 1 keer een 4 gooi?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 74

Re: Kansen berekenen

Drieske schreef:Dan zwijgen we erover en verontschuldig ik mij!

Om je terug op het juiste pad te brengen: ik gooi met een dobbelsteen drie keer achter elkaar. Wat is de kans dat ik exact 1 keer een 4 gooi?
Haha het geeft niet :)

Is dat dan 1/6?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Kansen berekenen

Is dat dan 1/6?
Werk net zoals in het begin gestructureerd uit. Wat zoek je? In 3 worpen ? keer een 4 en ? keer geen 4 (vul de ? in). Wat is de kans op een 4? De kans op geen 4? Op hoeveel manieren kan je gezochte combinatie?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 74

Re: Kansen berekenen

Werk net zoals in het begin gestructureerd uit. Wat zoek je? In 3 worpen ? keer een 4 en ? keer geen 4 (vul de ? in). Wat is de kans op een 4? De kans op geen 4? Op hoeveel manieren kan je gezochte combinatie?


Maar er is toch maar 1 manier om excact in 1 keer een 4 te gooien?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Kansen berekenen

Dan heb je mijn anders begrepen dan bedoeld :) . Ik bedoel dit: je gooit een dobbelsteen 3 keren. Wat is de kans dat bij die 3 worpen er eentje was waarin je een 4 hebt gegooid?

Overigens, met jouw interpretatie klopte je antwoord.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Reageer