Wit in de ogen bij mens ,en eventueel dier ?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 567

Wit in de ogen bij mens ,en eventueel dier ?

Het "Sclera" van de ogen bij de mens is wit.

Zijn wij een uniek soort met wit in de ogen, of zijn er ook dieren die wit in de ogen hebben ?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Wit in de ogen bij mens ,en eventueel dier ?

Ik zie in elk geval dat de sclerae van m'n beide katten wit zijn. En ik vermoed dat dit bij vele zoogdieren het geval is (en mogelijks nog andere diersoorten???)

Dido

-edit- Honden blijkbaar ook:

Afbeelding

Volgens mij verwar je ook deels de sclerae met de iris (het regenboogvlies). Zo is de iris van m'n ene kat groen, de andere heeft gele irissen. Maar als je een beetje het ooglid wegtrekt, dan zie je duidelijk de witte sclerae
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Wit in de ogen bij mens ,en eventueel dier ?

Bij een paard ziet het er als volgt uit:

Afbeelding

http://www.doranna.net/wordplay/wp-content...030-300x300.jpg

(ik zie dat de foto niet wordt weergegeven via img. Je zal dus even moeten klikken op de link...

Bij een konijn:

Afbeelding

uit: http://squee.icanhascheezburger.com/2011/1...-my-eye-on-you/

Bij een grasparkiet:

Afbeelding uit: http://budgiesareawesome.blogspot.com/2011...e-vision-1.html

Uniek zijn we dus zeker niet...

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Berichten: 567

Re: Wit in de ogen bij mens ,en eventueel dier ?

Het valt me op dat het sclerae van de mens zich meestal voordoet als witte driehoekjes. Namelijk twee per oog (totaal4).

En het samenspel met een gaaf gebit is altijd opvallend (vooral bij zwarte mensen zoals Fats Domino of black girls).

Ik doe verder soms aan nummerologie . Ik weet niet of dat mag op Wetenschapsforum ?

Namelijk twee lachende jonge mensen hebben in totaal 8 witte sclerae driehoekjes in de ogen ,en krijgen bijde 104 tanden in hun leven . (20 melktanden + 32 blijvende tanden ) x twee personen. In totaal geeft dit 104+8 = 112

En 112 is ook het aantal elementen op de tabel van Mendeljef.

Tja dit is dan nummerologie !

Gebruikersavatar
Berichten: 710

Re: Wit in de ogen bij mens ,en eventueel dier ?

Nummerologie kan je niet echt wetenschappelijk noemen. Wat het verband is tussen twee normale personen met tanden en sclera-driehoekjes en het periodiek systeem met de -voorlopig- 112 elementen is mij niet helemaal duidelijk. Het is dan ook nummerologie, zoals je zelf al aangeeft.

En de typische opbouw van het oog bij mensen zou in verband staan met het gebruik van de ogen als communicatiemiddel.
De mens is een dier dat met zijn voorpoten Bach speelt.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Wit in de ogen bij mens ,en eventueel dier ?

Gelukkoos, nu ben je toch gewoonweg onzin aan het plaatsen...
Gelukkoos schreef:Het valt me op dat het sclerae van de mens zich meestal voordoet als witte driehoekjes. Namelijk twee per oog (totaal4).

En het samenspel met een gaaf gebit is altijd opvallend (vooral bij zwarte mensen zoals Fats Domino of black girls).
Kan je dat samenspel ook wetenschappelijk onderbouwen? Want voor mij is dat samenspel wel erg onduidelijk, zo niet onbestaande...
Ik doe verder soms aan nummerologie . Ik weet niet of dat mag op Wetenschapsforum ?

Namelijk twee lachende jonge mensen hebben in totaal 8 witte sclerae driehoekjes in de ogen ,en krijgen bijde 104 tanden in hun leven . (20 melktanden + 32 blijvende tanden ) x twee personen. In totaal geeft dit 104+8 = 112

En 112 is ook het aantal elementen op de tabel van Mendeljef.

Tja dit is dan nummerologie !
Ik heb er niets op tegen dat jij graag wat met cijfertjes speelt, maar de wetenschappelijke waarde hiervan is nihil. Je gebruikt willekeurige cijfers en als je daar wat mee speelt kan je daar diverse bedragen mee uitkomen. Da's alles.

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Gebruikersavatar
Berichten: 123

Re: Wit in de ogen bij mens ,en eventueel dier ?

Gelukkoos schreef:Namelijk twee lachende jonge mensen hebben in totaal 8 witte sclerae driehoekjes in de ogen ,en krijgen bijde 104 tanden in hun leven . (20 melktanden + 32 blijvende tanden ) x twee personen. In totaal geeft dit 104+8 = 112

En 112 is ook het aantal elementen op de tabel van Mendeljef.
112 is ook de som van de opeenvolgende priemgetallen: 11, 13, 17, 19, 23, en 29, en het is het alarmnummer in de meeste europese landen, en een Harshadgetal, en er zijn ondertussen al 118 elementen las ik. Ook zijn er mensen met 28 blijvende tanden omdat de verstandskiezen niet verschijnen. Er staat me ook nog iets bij van mensen met meer dan 4 verstandskiezen waardoor er meer dan 32 tanden kunnen zijn, maar of dat echt zo is durf ik niet te zeggen.

ik vind het dus te slecht onderbouwt om een goed verband te kunnen zijn, ik hecht er dus ook geen waarde aan. Dan kun je net zo goed verbanden leggen tussen de 32 tanden en de massa van de zuurstof die we inademen (32u), dat is ook zo'n vaag verband wat meer berust op toeval.

Reageer