Noorderlicht

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 4

Noorderlicht

Hoi allemaal,

Ik zit in de brugklas, ben 12 jaar oud en doe een project over het Noorderlicht (hoort bij onderwijs vwo-plus).

Tijdens het beantwoorden van vragen voor het project, kwam ik op een vraag waarvan ik het antwoord niet kan vinden. Ik heb al op Google gekeken, maar kan geen passend antwoord vinden.

Kan iemand mij uitleggen waarom het Noorderlicht vaak groen is?



Alvast bedankt! :)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Noorderlicht

Hoi,

Lijkt mij dat de volgende link een heel mooie uitleg geeft op niveau vwo+, jaar 1. Maar misschien weet je ook al iets over de atomen, zodat je nog een iets exactere verklaring kan vinden.

http://www.weerstationleeuwarden.nl/poollicht.html

Wdeb

PS. gezocht in google met de volgende zoekterm: noorderlicht groen kleur oorzaak
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Gebruikersavatar
Berichten: 4

Re: Noorderlicht

Dankjewel Wdeb,

voor de link die je me gestuurd hebt!

Groetjes,

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Noorderlicht

Graag gedaan, groot plezier.

Leer er vooral van hoe je kan zoeken op Google: Meerdere termen, niet direct de eerste link pakken, maar direct enkele in verschillende tabbladen. Screenen. Beslissen welke je echt gaat lezen.

Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Gebruikersavatar
Berichten: 4

Re: Noorderlicht

Hey Wdeb,

alleen heb ik nog wel een vraag, vanaf vandaag zijn er een nieuwe elektrische deeltjes na een grote zonne-uitbarsting naar de aarde toegezonden.

Omstreeks 13.00 komen ze aan hier.

Maar in een internetartikel, http://www.telegraaf.nl/buitenland/1167015...de_aarde__.html

van de Telegraaf, staat dat de NASA al heeft voorspeld dat er in 2013 een veel zwaardere zonnestorm.

Hoe kunnen ze dat eigenlijk voorspellen?

Ja, ik weet dat om de zoveel jaar, ik dacht om de 13 jaar, er zonne-uitbarstingen zijn.

Maar hoe kunnen ze meten hoe zwaar zo een uitbarsting kan zijn?

Ik ben daar heel erg nieuwsgierig naar.

Vriendelijke groetjes,

Merel

Gebruikersavatar
Berichten: 186

Re: Noorderlicht

Hoi,

Men verwacht in 2013 een volgende zonnemaximum, de kans op grotere uitbarstingen is dan groter. Maar of, en wanneer precies, dat daadwerkelijk gaat gebeuren is nog maar de vraag. En, het blijft wel de Telegraaf...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Noorderlicht

Maar hoe kunnen ze meten hoe zwaar zo een uitbarsting kan zijn?
Niemand heeft gemeten wat er in 2013 op ons afkomt. Iets wat er nog niet is kun je niet meten.

Omdat we richting de piek van zonne-activiteit gaan die in een ongeveer 11-jarige cyclus loopt wordt een toenemende zonne-activiteit verwacht, met meer en zwaardere uitbarstingen dan tijdens een rustiger deel van de cyclus.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4

Re: Noorderlicht

Omdat we richting de piek van zonne-activiteit gaan die in een ongeveer 11-jarige cyclus loopt wordt een toenemende zonne-activiteit verwacht, met meer en zwaardere uitbarstingen dan tijdens een rustiger deel van de cyclus.
Oke, betekent dat dan dat er ook meer kans is op Noorderlicht vanwege de zwaardere en meer uitbarstingen van de zon?

Dankjewel alvast voor de informatie!

Groetjes,

Merel

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Noorderlicht

Oke, betekent dat dan dat er ook meer kans is op Noorderlicht vanwege de zwaardere en meer uitbarstingen van de zon?
heel terechte conclusie. Meer uitbarstingen betekent vaker noorderlicht.

Heftiger uitbarstingen betekent dat de deeltjes verder doordringen in het magneetveld van de aarde en dat daardoor ook op lagere breedten noorderlicht zal voorkomen.

Vereenvoudigde voorstelling:
noorderlicht.png
noorderlicht.png (66.09 KiB) 393 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer