Hoe lang duurt het voordat water van 20°c kookt?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

Hoe lang duurt het voordat water van 20

Kan iemand mij hiermee helpen? ik heb het zelf uitgerekend maar heb geen idee of het goed is, dit is heel belangrijk voor me. Bedankt!

Het vermogen van een waterkoker is 2200 Watt. Je kan berekenen hoe veel tijd het kost om 1 L water van 20° naar het kookpunt te brengen. (Spanning lichtnet is 230V)

(Wat ik heb berekend:)

Formule:

Tbegin = 20° Teind = 100° ΔT=80°

P = 2200 Watt E= 80°C= 151,9 KJ

E = P * t dus t = E/P = 69,05 seconde

Berichten: 7.068

Re: Hoe lang duurt het voordat water van 20

E= 80°C= 151,9 KJ
Waarom?

Berichten: 4

Re: Hoe lang duurt het voordat water van 20

Waarom?
Heb geen idee eigenlijk, heb naar een converter gezocht op internet http://www.convertunits.com/from/celsius+heat+unit/to/joule

Tja, dat is dus ook een probleem. Wat is de formule hiervoor?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Hoe lang duurt het voordat water van 20

Jan van de Velde heeft een tweetal microcursussen geschreven. Probeer die anders een door te lezen, dat moet je vast en zeker op weg helpen. En eventuele vragen die je daarna nog hebt, kun je uiteraard hier stellen.

Deel 1

Deel 2
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Hoe lang duurt het voordat water van 20

E= 80°C= 151,9 KJ
Waarom ga je graden celsius nou ineens gelijk stellen aan kilojoules?

Begin eens bij het begin.

Hoeveel joules heb je nodig om 1 gram water 1 graad in temperatuur te laten stijgen?

Berichten: 4

Re: Hoe lang duurt het voordat water van 20

Hoeveel Joules nodig voor 1 graad stijging.. waar kan je dat vinden? Dat staat toch niet in je binas?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Hoe lang duurt het voordat water van 20

De binas bestond nog niet toen ik op school zat. :)

Maar staat er niet iets in over warmtecapaciteit?

Berichten: 4

Re: Hoe lang duurt het voordat water van 20

Nee.. Bestaat er geen formule voor? Dat moet toch wel? Ik kan het echt nergens vinden :)

Ik snap dat je dingen zelf uit moet zoeken maar zou je voor deze ene keer misschien een oplossing/stappenplan kunnen geven?

Ik moet voor half vijf drie verslagen inleveren, ik heb niet eens geslapen gisteravond, dit is een deelvraag van één van die verslagen, ik kan mijn hoofd er niet nog langer over breken :)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Hoe lang duurt het voordat water van 20

Jammer, toen ik dit las was het al bijna 5 uur.

Ik heb het woord warmtecapaciteit genoemd. Als je dat op Google had ingevuld dan had je gezien dat dat hetzelfde is als soortelijke warmte, en dan was je bijvoorbeeld op deze wikipagina terechtgekomen. Daar zie je dat je voor 1 graad temperatuurtoename van 1 kg water 4186J nodig hebt.

Je hebt 1 kg water, en je moet 80 graden omhoog. Dus hoeveel J heb je totaal nodig?

En hoeveel J levert je waterkoker per seconde?

Dus hoeveel seconden gaat dat hele feest duren?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Hoe lang duurt het voordat water van 20

Hoeveel Joules nodig voor 1 graad stijging.. waar kan je dat vinden? Dat staat toch niet in je binas?
Jawel, zoek maar eens op soortelijke warmte.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Reageer