Vallend persoon

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 47

Vallend persoon

Hallo,

Ik heb enige moeite met het oplossen van de volgende vraag:

Een persoon staat op een 310 meter hoog gebouw. Hij springt naar beneden. De tijd totdat hij de grond raakt is gemeten op 11 seconden. De persoon weegt 60 kg.

Ik heb al met de wet van behoud van energie berekend wat de gegevens zouden zijn als het een vrij val (zonder enige luchtweerstand) zou zijn. Hij zou dan na ongeveer 8 seconden de grond moeten raken.

Dus de luchtweerstand heeft invloed gehad.

Wat is de luchtweerstand???

En is die invloed van ongeveer 3 seconden reëel bij zo'n val?

Alvast bedankt!

P.S. maak je geen zorgen dit gaat over GTA San Andreas :)

De vraag is eigenlijk of de makers met natuurkundewetten rekening gehouden hebben.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Vallend persoon

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: Vallend persoon

Als je de luchtweerstand weglaat, dan is de tijd dat de persoon valt te berekenen met
\(h=\frac{1}{2} \cdot g \cdot t^2 \)
Welke waarde van g neem je ? (10 of 9,81)

Gebruikersavatar
Berichten: 47

Re: Vallend persoon

aadkr schreef:Als je de luchtweerstand weglaat, dan is de tijd dat de persoon valt te berekenen met
\(h=\frac{1}{2} \cdot g \cdot t^2 \)
Welke waarde van g neem je ? (10 of 9,81)
ik neem 9,81.

bovendien moet ik erbij zeggen dat de persoon met zijn hooft naar beneden echt duikt waardoor hij een aerodynamische houding aanneemt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Vallend persoon

Exacte en betrouwbare waarden kan ik niet vinden. Maar terminal velocity of a skydiver geeft betrouwbare waarden van rond de 55 m/s, alleen dat is dan niet in de meest aërodynamische houding. Laten we voor onze torenduiker 80 m/s aannemen.

Door uit Fw = ½·A·Cw·ρ·v² de constante factoren ½·A·Cw·ρ samen te pakken tot "k" valt deze k te bepalen door een Fw van 600 N gelijk te stellen aan k·80².

Nu kun je een numeriek modelletje gaan bouwen in bijvoorbeeld excel, waarbij je voor stapjes van bijvoorbeeld 0,1 s de luchtweerstand even constant veronderstelt, een nettokracht berekent, daarmee een versnelling, daarmee een snelheid en de afgelegde afstand aan het eind van dat tijdstapje . De resultaten daarvan gebruik je als input voor het volgende tijdstapje. Als je eenmaal een paar van die tijdstapjes hebt is het daarna een kwestie van doorkopiëren voor bijvoorbeeld een paar honderd tijdstapjes.

Dan is het nog maar een kwestie van even scrollen om de tijd af te lezen bij 310 m totale afstand, en als je je modelletje een beetje handig inkleedt (standaard-invoerwaarden zoals die k, en de massa van de duiker in verwijsveldjes ergens bovenaan in je sheet) kun je daarna ook gaan "spelen" met je model totdat je duiker na 11 seconden de grond raakt en aflezen welke "k" dan voor de duiker gegolden moet hebben, en wat ongeveer de terminal velocity is daarbij en of dat ongeveer overeenkomt met literatuurwaarden.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer