Vergelijken gemiddelden - hulp nodig bij spss

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Vergelijken gemiddelden - hulp nodig bij spss

Hoi,

ik ben nieuw hier op dit forum, ik zit met een probleem voor een opdracht voor mijn werk. Ik heb in een ver en grijs verleden veel met SPSS gewerkt maar heb nu moeite het weer toe te passen...

Ik heb de resultaten van een onderzoek waarbij 20 kinderen plaatjes moesten benoemen. Die plaatjes vielen uiteen in 3 categorieen: dieren, voedsel en huishoudelijke apparatuur. In elke categorie kregen ze ca. 20 plaatjes te zien en van elk plaatje moesten zij benoemen wat er op staat. Vervolgens is per plaatje vastgelegd of ze dit goed/fout hebben gedaan.

Ik wil graag kijken of de verschillen tussen de drie categorieen plaatjes significant zijn. Ik heb alleen geen idee hoe dat te doen met SPSS! Ik vermoed een ANOVA, maar hoe ik de tabel met resultaten dan precies in moet delen en hoe de berekening uit te voeren (en de resultaten te interpreteren) durf ik niet meer met zekerheid te zeggen. Wie kan mij helpen?

Samenvatting:

20 kinderen benoemen elk 3 categorieen plaatjes, binnen elke categorie 20 plaatjes

Van alle plaatjes is bijgehouden of ze deze goed of fout hadden

Ik wil graag weten of de 3 categorieen significant van elkaar verschillen, hoe te doen?

Alvast heel erg bedankt!

Groeten,

Suzanne

Reageer