Verhitten van sacharose

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 329

Verhitten van sacharose

Hey allemaal.

Ik heb een vraagje omtrent het verhitten van sacharose.

Ik vraag me dus af wat er precies gebeurd.

Bij het verhitten van sacharose ontstaat er koolstof (roet) karamel waterdamp en een of ander brandbaar gas met geur.

Nu vraag ik me af wat is dat brandbare gas?

Aangezien het brandbaar is kan het dus geen verbranding zijn want, hetgeen dat al verbrand is kan niet nogmaals verbranden.

Het enige wat ik nog kan bedenken zijn 2 mogelijkheden.

Koolstof dat fijn verdeeld is of waterstof.

maar aangezien er water ontstaat en dat dat precies past (dubbel zoveel waterstof als zuurstof) denk ik dat het fijn verdeeld koolstof is.

Berichten: 1.816

Re: Verhitten van sacharose

Je hebt de suiker ontleed, een thermolyse dus. Nu zijn dit soort van ontledingen nogal ongecontroleerd er er kan dus van alles ontstaan. Een paar mogelijkheden zijn methanol, methanal, aceton enz. enz.
LiA

Berichten: 329

Re: Verhitten van sacharose

Je hebt de suiker ontleed, een thermolyse dus. Nu zijn dit soort van ontledingen nogal ongecontroleerd er er kan dus van alles ontstaan. Een paar mogelijkheden zijn methanol, methanal, aceton enz. enz.
Maar dus stel ik krijg methanol, kan ik dan een andere keer aceton krijgen?

Berichten: 1.816

Re: Verhitten van sacharose

Neem aan dat je de suiker gewoon in een reageerbuis hebt verhit, dan zet je de brander er onder en verhit.

Dat is niet echt gecontroleerd en dus ontstaat er van alles en dat door elkaar.

Was het maar zo dat je kon kiezen wat er gaat ontstaan, dan zou het interessant zijn er een fabriek mee te bouwen.

Met katalysatoren enz. kun je wat sturen, maar simpel is dat niet.
LiA

Reageer