Redoxreactie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 135

Redoxreactie

Hallo voor onze taak kregen wij deze opgave:

Pb + 2H+ ... Pb2+ + H2

Vul de passende pijl in.


Ik besloot daarom het verschil van energiepotentiaal te bereken, wat was :

0,00 V - ( -0,126 V ) = 0,126 V

Volgens onze regel zou deze reactie dus niet aflopend zijn, want als de delta energiepotentiaal < 0, 25 V is, dan is ze niet aflopend. Als ik deze vraag echter opzoek op internet zou ze wel aflopend zijn. Kan iemand mij dit verklaren? Of is nogmaals bewezen dat internet niet betrouwbaar is?

Met vriendelijke groeten

Berichten: 772

Re: Redoxreactie

De reactie is aflopend.

Om te controleren of een redoxreactie doorgaat kun je altijd de evenwichtsconstante voor de reactie eens berekenen:

log K = [2 . ( 0 -(-0,126V)] / 0,05915 = 0,43.

of : K = 100,43 = 2,63.

Daar de evenwichtsconstante positief is zal de reactie naar rechts verlopen.

Berichten: 135

Re: Redoxreactie

Dus mijn antwoord, dat het een evenwichtsreactie is, maar meer aflopend naar rechts, is totaal fout?

Berichten: 772

Re: Redoxreactie

Neen, juist niet. Je antwoord klopt, de reactie is aflopend met een voorkeur naar rechts. Moest de reactie naar links oplopen zou de evenwichtsconstante een negatieve waarde aannemen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.268

Re: Redoxreactie

Zou het antwoord niet zo simpel zijn dat het gevormde gas onvermijdelijk ontwijkt en de reactie dus aflopend moet zijn?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 772

Re: Redoxreactie

@ Jan van de Velde

Dit zou mij verwonderen, aangezien niet alle metalen (bvb Cu) een dergelijke reactie niet zal ondergaan:

Cu + 2 H+ => Cu2+ + H2

Deze reactie zal naar links verlopen. (Dit volgt uit de spanningsreeks der metalen).

Ik meen dat Pb het laatste element is in de spanningsreeks dat nog zal reageren met H+ ionen.

Reageer