Elektrolyse van cuso4

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 135

Elektrolyse van cuso4

Hallo iedereen

Mijn laatste vraag is :

Men voert een elektrolyse uit van een CuSO4 oplossing. Schrijf:

a) de dissociatiereactie

b) de reactie aan de (+) pool

c) de reactie aan de (-) pool

a Kan ik denk ik nog oplossen :

CuSO4 Afbeelding CU2+ + (SO)42-

Bij b en c, snap ik het niet goed en ga ik dan ook waarschijnlijk in de fout :

b) O2 + 4H+ +4e- Afbeelding 2H2O

c) Cu2+ +2e- Afbeelding Cu

Kan iemand me helpen?

Bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Elektrolyse van cuso4

CuSO4 splitst in Cu2+ en SO42-, welke twee halfreacties kunnen dan optreden?

Cu2+ + 2e- Afbeelding Cu en ...... (vul aan)

Hint: doorloop eens je tabel met redoxpotentialen.

Om vervolgens te bepalen welke reactie doorgaat aan welke pool kan je enkele trucjes gebruiken.

Er is een woordje KRAO wat staat voor Kathode Reductie Anode Oxidatie. Als alles goed is zou je uit de redoxpotentialen moeten kunnen afleiden welke halfreactie doorgaat als een reductie en welke als een oxidatie. Met deze informatie kan je dus bepalen welke reactie plaatsgrijpt aan de kathode en welk aan de anode.

Vervolgens bestaat er KNAP = Kathode Negatief Anode Positief. Hier moet je wel even opletten dat dit enkel geldig is voor elektrolyse reacties. In het geval van een galvanische cel is de kathode dus positief en de anode negatief.

Combineer beide regeltjes en je komt tot het goede antwoord ;) .
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 135

Re: Elektrolyse van cuso4

Kravitz schreef:CuSO4 splitst in Cu2+ en SO42-, welke twee halfreacties kunnen dan optreden?

Cu2+ + 2e- Afbeelding Cu en ...... (vul aan)

Hint: doorloop eens je tabel met redoxpotentialen.

Om vervolgens te bepalen welke reactie doorgaat aan welke pool kan je enkele trucjes gebruiken.

Er is een woordje KRAO wat staat voor Kathode Reductie Anode Oxidatie. Als alles goed is zou je uit de redoxpotentialen moeten kunnen afleiden welke halfreactie doorgaat als een reductie en welke als een oxidatie. Met deze informatie kan je dus bepalen welke reactie plaatsgrijpt aan de kathode en welk aan de anode.

Vervolgens bestaat er KNAP = Kathode Negatief Anode Positief. Hier moet je wel even opletten dat dit enkel geldig is voor elektrolyse reacties. In het geval van een galvanische cel is de kathode dus positief en de anode negatief.

Combineer beide regeltjes en je komt tot het goede antwoord ;) .
de halfreacties zijn Cu2+ + 2e- Afbeelding Cu

S2O82- + 2e- Afbeelding 2 SO42-

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Elektrolyse van cuso4

Niet helemaal. De tweede halfreactie is, zoals je kan afleiden uit onderstaande tabel, SO42- + 4H+ + 2e- Afbeelding SO2 + 2H2O
Afbeelding
Kan je nu verder?
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 135

Re: Elektrolyse van cuso4

SO42- + 4H+ + 2e- [img]../mods/chem/rightleftharpoons.gif[/img] SO2 + 2H2O

en Cu2+ + 2e- [img]../mods/chem/rightleftharpoons.gif[/img] Cu

Het E° van de eerste halfreactie is 0,337 V

en van de tweede merk ik net dat die niet in onze tabel staat. Wij hebben ook een tabel met 83 halfreacties, maar die die u zegt, staat er niet in in de onze.

Berichten: 772

Re: Elektrolyse van cuso4

Vreemd dat je de halfreactie die Kravitz vermelde niet in je tabel terugvindt aangezien de vermelde reactie toch wel frequent voorkomt. Staat de door Kravitz genoemde reactie soms niet in de volgende vorm?

SO42- + 2 H+ + 2 e- => H2SO3 + H2O

Berichten: 135

Re: Elektrolyse van cuso4

NW_ schreef:Vreemd dat je de halfreactie die Kravitz vermelde niet in je tabel terugvindt aangezien de vermelde reactie toch wel frequent voorkomt. Staat de door Kravitz genoemde reactie soms niet in de volgende vorm?

SO42- + 2 H+ + 2 e- => H2SO3 + H2O
Ja, die staat erin ;)

Berichten: 772

Re: Elektrolyse van cuso4

Dit is dezelfde als diegene genoemd door Kravitz, echter het H2SO3 die in de reactie vermeld staat is een onstabiel product, in water en bestaat in feite niet. Het ontbind in SO2 en H2O. De situatie is een beetje vergelijkbaar met het theoretische H2CO3 dat ook ontbind in water.

Je kunt dus verder rekenen met de halfreactie voorgesteld door Kravitz.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Elektrolyse van cuso4

Ik begrijp niet waar dit topic heen gaat.

Volgens mij zal er bij elektrolyse van een kopersulfaatoplossing gewoon O2 ontstaan, geen SO2 of H2SO3

De sulfaationen zullen in de praktijk niet reageren.

EDIT: aangenomen dat beide electroden inert zijn en niet aan halfreacties deelnemen.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 772

Re: Elektrolyse van cuso4

Ik heb het nog eens nagekeken, inderdaad bij de elektrolyse van kopersulfaat zal geen reactie optreden ter vorming van SO2 en H2O maar wel degelijk de reactie die de TS vernoemde:

2H2O => O2 + 4H+ + 4 e- aan anode

Cu2+ + 2 e- => Cu aan kathode

Reageer