Bepaling lichtsnelheid altijd met gebruik van een spiegel?

Moderator: physicalattraction

Berichten: 1

Bepaling lichtsnelheid altijd met gebruik van een spiegel?

Ik ben vrij nieuw in de wereld van de relativiteitstheorie en de lichtsnelheid. Ik vroeg me af of de experimenten om de lichtsnelheid te bepalen altijd zijn gedaan met gebruik van één of meerdere spiegels? En hoe weten we dan dat het licht niet even 'rust' in de spiegel alvorens te weerkaatsen? En weet je bovendien de exacte locatie van de weerkaatsing? Ik bedoel, hoe weet je dat de weerkaatsing aan het oppervlak van de spiegel gebeurt en niet een stukje daaronder?

mvg, Jesse de Wit

Gebruikersavatar
Berichten: 354

Re: Bepaling lichtsnelheid altijd met gebruik van een spiegel?

Ole RΦmer deed het zonder spiegels. Volg de link.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Bepaling lichtsnelheid altijd met gebruik van een spiegel?

Of deze als je meer wil weten over de gebruikte methode: klik.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Bepaling lichtsnelheid altijd met gebruik van een spiegel?

Dergelijke metingen kunnen nu niet zonder meer aanvaard worden, om dergelijke problemen. Het meten van de lichtsnelheid met spiegels is daarom veel netter dan deze zonder spiegels. Mogelijke problemen opgesomd in de openingspost kunnen opgevangen worden door de metingen te doen bij verschillende afstanden L (een constante delay wordt zo uitgefilterd). Bij de typische interferometriemetingen wordt sowieso naar verschillen gekeken in doen de gestelde problemen zich niet voor.

Berichten: 34

Re: Bepaling lichtsnelheid altijd met gebruik van een spiegel?

een andere methode zou bv een Mounbounce (EME) kunnen zijn waarbij de maan als reflector dient van radiosignalen vanaf de aarde of satelliet verzonden.

Wel moet je met een en ander rekening houden zoals de wisselende afstand aarde-maan (tussen 350K en 405K km) etc