Baccalaureus titel

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 123

Baccalaureus titel

Is het zo dat als je een HBO- of WO-studie afrond, je dan direct de titel Baccalaureus hebt en dus bc./bacc. voor je naam mag zetten? en waarom is het dan zo dat heel weinig mensen dat schijnen te doen?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Baccalaureus titel

Hier staat toch ongeveer wat je zoekt?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 123

Re: Baccalaureus titel

ongeveer wel, maar niet waarom de titel zelden gebruikt wordt. Ook worden er enkele categoriën genoemd waarin de titel gegeven word, maar niet hoe dat bij andere is

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: Baccalaureus titel

Ik heb ook zo'n titel (twee zelfs :) ). Who cares.... ik persoonlijk niet, ik laat me er (heel Nederlands denk ik) niet op voorstaan. Ik gebruik ze niet als ik de telefoon opneem, het staat niet op m'n naambordje naast de voordeur, ik onderteken er mijn brieven en mails niet mee. Ook nog eens in diverse buitenlanden gewerkt, waar dat vaak belangrijker wordt geacht. In Portugal bijvoorbeeld werd ik steevast aangesproken als "Senhor Engenheiro". Een soort automatisch eerbetoon of respect.

Op visitekaartjes van de bedrijven waarvoor ik werkte werd het wél altijd vermeld, ook zette ik m'n titel bij mijn naam als ik namens zo'n bedrijf een rapport schreef. Fijn voor een klant om te weten dat hij met gekwalificeerd personeel te maken heeft (en het helpt om wat extra tientjes per uur op de rekening te zetten).
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 866

Re: Baccalaureus titel

Ik heb het artikel over Baccalaureus in Wikipedia gelezen dat “In physics I trust” aanreikt en wil even wijzen op een gelijkaardige bijdrage van Wiki waaraan ik dacht, namelijk “Baccalauréat”.

“Le Bac” zoals die proef in veel Franssprekende landen gewoonlijk genoemd wordt is de bekroning van het middelbaar onderwijs. Het is daar een vereiste om universitaire studies te mogen aanvatten. Oorspronkelijk was mijn nieuwsgierigheid gewekt omdat ik het heel normaal vond dat nauwelijks iemand bij zijn naam de titel “Baccalaureus” vermeldt. In Nederland blijk dat echter een universitaire titel te zijn. Ik verwarde blijkbaar die titel met “le Baccalauréat”

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Baccalaureus titel

Baccaleureus is het equivalent van het Belgische bachelor (zie ook hier). Mogelijk wordt het zelden vermeld omdat bachelor in een adem door wordt genoemd met master (het bama -stelsel). Ook al moet je het verschil maken tussen een professionele bachelor (dat is een afgeronde studie) tegenover een academiscje bachelor, die een vervolg in de vorm van een master-opleiding veronderstelt.

@Stephaan: goed punt, ik moest er ook aan denken.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 123

Re: Baccalaureus titel

Jan van de Velde schreef:Ik heb ook zo'n titel (twee zelfs :) ). Who cares.... ik persoonlijk niet, ik laat me er (heel Nederlands denk ik) niet op voorstaan. Ik gebruik ze niet als ik de telefoon opneem, het staat niet op m'n naambordje naast de voordeur, ik onderteken er mijn brieven en mails niet mee. Ook nog eens in diverse buitenlanden gewerkt, waar dat vaak belangrijker wordt geacht. In Portugal bijvoorbeeld werd ik steevast aangesproken als "Senhor Engenheiro". Een soort automatisch eerbetoon of respect.

Op visitekaartjes van de bedrijven waarvoor ik werkte werd het wél altijd vermeld, ook zette ik m'n titel bij mijn naam als ik namens zo'n bedrijf een rapport schreef. Fijn voor een klant om te weten dat hij met gekwalificeerd personeel te maken heeft (en het helpt om wat extra tientjes per uur op de rekening te zetten).
daar ben ik het zeker mee eens, iemand met titel staat ook niet per se voorop ten opzichte van iemand zonder titel. Toch worden titels zoals doctor of professor naar mijn ervaring wel regelmatig gebruikt als iemand zo'n titel heeft. Ik heb nog niet meegemaakt dat iemand zoiets op een naambordje zet of ze gebruikt over de telefoon, maar vooral in e-mails en op visitekaartjes worden ze (voor zover ik heb kunnen zien) wel gebruikt. Maar het kan ook zijn dat ik toevallig de personen trof die het wel deden, en dat een ander deel van de mensen die zo'n titel hebben dat dan niet doen.

Een baccalaureus ben ik daarentegen nog niet tegengekomen, dus vandaar mijn nieuwsgierigheid. Het is dan blijkbaar wel normaal dat die titel niet gebruikt wordt, maar ik kon nergens vinden waarom dat dan zo zou zijn.

In ieder geval bedankt voor de informatie

Reageer