Spierkramp

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 773

Spierkramp

Een vreemde vraag.

Laatst kreeg ik uit het niets enorme kramp in mijn been (dit ter illustratie, het is geen medisch probleem ;) ) Ik heb daarna 2 dagen flink spierpijn ervan gehad. Zo`n spierpijn komt ook nadat je flink gesport hebt. Toen rees bij mij de vreemde vraag of die heftige kramp gevolgd door spierpijn voor mijn beenspier hetzelfde effect heeft als sporten. Oftewel, heb ik door die kramp mn been getraind?

Volgens mij niet, het voelt namelijk niet alsof dat mogelijk is, en kramp voelt als meer nadelig dan voordelig. Maar toch, hij heeft een tijdje flink aangespannen, en dus "gesport"? Ik kom er zelf niet uit. Iemand hier met verhelderende ideeën?
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Gebruikersavatar
Berichten: 1.146

Re: Spierkramp

Spierpijn krijg je niet zomaar. Het is een opstapeling van melkzuur in je spieren wanneer je deze intensief gaat prikkelen.

Het is dus niet zo dat wanneer je spierpijn of krampen hebt je die spier daardoor extra traint. Een spier hypertrofie (toename) is een reactie van het lichaam wanneer je deze regelmatig prikkelt aan een bepaalde belasting. Verzuring is dan wel een reactie van je lichaam en je zal bij eenzelfde repetitie steeds minder en minder last krijgen. Maar dit louter omdat je de spier regelmatig gebruikt. Losstaande van de kramp/pijn.

Melkzuur is de zuurrest van lactaat dat eveneens eens belangrijk product is in energiewinning. Door zuurstoftekort (door intensief prikkelen) stijgt de vorming van melkzuur die de pijn veroorzaken.

Maw, een anaerobe afbraak van suikers tot vorming van melkzuur in de spieren veroorzaken spierpijn maar dit staat niet in verband met het trainen van je spieren.
A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.

I hear, I know. I see, I remember. I do, I understand -Confucius-

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Spierkramp

Ik ken het principe van verzuring en kramp door melkzuur, ik dacht alleen dat je daar wel kramp, maar geen spierpijn van kreeg, dus dat de spierpijn misschien alsnog effect was van de aanspanning, niet van de verzuring.
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Gebruikersavatar
Berichten: 1.146

Re: Spierkramp

Verder is spierpijn niet altijd noodzakelijk het gevolg van verzuring. Er bestaat ook zoiets al 'late spierpijn', het gekende fenomeen van pijn die pas optreedt zo'n 12u na de inspanning. Deze is vaak het gevolg van kleine scheurtjes in het bindweefsel die ontstaan zijn tijdens de inspanning.

De ontstekingsreactie die daarbij gepaard gaat veroorzaakt dan de pijn. Hier geldt natuurlijk opnieuw hetzelfde liedje: tijdens de pijn neemt de spierkracht noch het spiervolume toe.
A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.

I hear, I know. I see, I remember. I do, I understand -Confucius-

Berichten: 12.262

Re: Spierkramp

Is het gebruikelijk dat dat voorkomt na kramp? Ik kan me er qua mechanisme in ieder geval wel wat bij voorstellen...
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 1.146

Re: Spierkramp

Spierpijn is niet zo specifiek als spierkramp in die zin dat spierpijn verschillende oorzaken kan hebben en dat het element pijn een subjectief gegeven is.

Spierkrampen gaan dan wel vaak gepaard met pijn, het mechanisme van kramp is totaal verschillend van dat van verzuring.

Krampen of tetanie ontstaan wanneer de concentratie aan calcium ionen in het bloed daalt.

Wanneer een prikkel telkens arriveert op de overgang contractie-relaxatie van een spiercel blijft de spier in feite gespannen. Dit erkennen we als kramp.

Zo'n kramp verdwijnt vrijwel snel en zal vermoedelijk niet lang genoeg aangehouden hebben om scheurtjes in het bindweefsel te veroorzaken. Verzuring kan uiteraard wel optreden bij aanhoudende krampen.
A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.

I hear, I know. I see, I remember. I do, I understand -Confucius-

Gebruikersavatar
Berichten: 6

Re: Spierkramp

Hoi,

Kramp kan een gevolg zijn van een spontane explosieve contractie van de spier waarbij de spier niet meer terugkomt in een ontspannen staat. Het melkzuur-verhaal gaat echt op tijdens een training waarbij té weinig zuurstof beschikbaar is voor verbranding van glucose. De melkzuur of lactaat aanmaakt stopt vanzelf en wordt afgevoerd. Dat kan het dus niet zijn. Verder heb je nog DOMS spierpijn (delayed on-set muscle soreness). Dat is spierpijn die de volgende dag komt en veroorzaakt is door scheurtjes in de spier. Dit is op zich gezond hoor.. die scheurtjes hertellen net iets boven het beginpunt. Dat heet hypertrofie. Het spiervolume neemt daardoor toe.

Groet,

Dimar

Gebruikersavatar
Berichten: 338

Re: Spierkramp

Volgens mijn bescheiden mening zijn er drie soorten spierpijn:

1. Pijn tijdens inspanning door overbelasting

2. Acute pijn door spierkrampen door een tekort aan vocht en/of een tekort aan magnesium, calcium, zout of glucose. (In eerst instantie oplossen door de antagonistische spierwerking toe te passen en niet meteen rekken!)

3. Verlate spierpijn: de DOMS, zoals Dimar schrijft. Deze pijn treedt voornamelijk op wanneer spieren dusdanig worden aangesproken, die normaal in de training of sport nooit gebruikt worden en dan ook nog met name bij veel excentrische spieracties De pijn komt geleidelijk de dag na het sporten opzetten. Na plus minus 48 uur is deze spierpijn doorgaans het hevigst.

Wat Dimar bedoelt met: "scheurtjes herstellen net iets boven het beginpunt" is het herstellen en sterker worden dan voorheen van spieren. Het zijn beschadigingen (ontstekingsreacties) aan de sarcomen in de myofibrillen van de spieren, die nodig zijn om een spier te laten groeien en sterker te maken. Dit gebeurt in principe na elke training en staat (zonder spierpijn) beter bekend als de wet van de supercompensatie. Het is een natuurlijk herstelmechanisme van spieren, dat winst oplevert.

Het zou niet goed zijn als een sporter zijn spieren uitsluitend sterker kon maken door steeds het gevoel van spierpijn te moeten ervaren.

Als antwoord op de vraag van Wendy Tje: tijdens de kramptoestand (tetanische contractie) van de spier blijft de lengte van de spier blijft gelijk, maar de spiertonus neemt toe. Er is geen relaxatiemoment. Deze toestand kan slechts kort gehandhaafd blijven vanwege de pijn. Er is dus geen sprake van het trainen van de spier(en).

Berichten: 12.262

Re: Spierkramp

Laten we het even bij de verlate spierpijn hebben, zeg maar wat je de volgende dag voelt na een dag van fysieke arbeid of sport:

Stel dat je een dag later zo'n zelfde spierpijn ervaart als gevolg van kramp (maar geen intensieve inspanning oid) de vorige dag, is er dan een ander mechanisme verantwoordelijk voor? Of gebeurd er feitelijk precies hetzelfde situatie als die bij DOMS, wat logischerwijs ook zou moeten zorgen voor versterking van de spieren? Ergens kan ik me namelijk best voorstellen dat een eenmalige overbelasting soortgelijke scheurtjes oplevert, die dan hetzelfde herstelproces volgen als wanneer ze zijn veroorzaakt door herhaalde overbelasting door te sporten.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 338

Re: Spierkramp

1. Lange tijd is aangenomen, dat ophoping van melkzuur de oorzaak van spierpijn is.
Er is momenteel een tweetal nieuwe theorieën die in verband staan met de wet van de supercompensatie, in omloop.
2. De eerste theorie gaat er van uit dat spierpijn ontstaat door toedoen van beschadigingen
(ontstekingsreacties) van de spiervezels als gevolg van lichamelijke belasting. Deze beschadigingen aan de sarcomeren vooral van witte spiervezels, zijn nodig om een spier te laten groeien en sterker te maken en is een natuurlijk proces.
3. De tweede theorie veronderstelt dat niet de beschadiging van het spierweefsel de oorzaak van spierpijn is, maar juist het herstel van de beschadigde spiervezels.

Als een van de twee theorieën juist is dan zal spierpijn als gevolg van kramp ook als zodanig herstellen.

Berichten: 12.262

Re: Spierkramp

Ergens denk ik dat 1 van die theorien haast wel juist moet zijn, in ieder geval voor de spierpijn die je de dag na (ongebruikelijke) inspanning hebt.

Het is natuurlijk anekdotisch, maar als ik bijv ergens een laminaatvloer leg (doe ik minder dan eens per jaar gemiddeld) dan levert dat op het moment van leggen eigenlijk helemaal geen klachten op (dus verzuring lijkt me niet aan de orde). De volgende dag, of die daarna, echter wel. Iets soortgelijks geldt voor pakweg het witten van een plafond oid - spieren gebruiken zoals je ze normaliter niet doet, zonder er overmatig veel kracht mee te zetten oid.
Victory through technology

Berichten: 3

Re: Spierkramp

<dan zal spierpijn als gevolg van kramp ook als zodanig herstellen.> en als kramp een herstel van de spiervezels is, mag ik er dan vanuit gaan, dat mijn spiervezels beschadig zijn, omdat ik ongeveer 6x per nacht kramp krijgt, en de volgende dag de gehele dag spierpijn hebt. Diverse medicamenten gebruikt tot spierverslappers aan toe, om te slapen, maar toch nog moe wakker wordt, met weer de gehele dag spierpijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 338

Re: Spierkramp

Kramp is geen herstel van spiervezels zoals je schrijft, maar vindt de oorzaak in een tekort aan vocht en/of een tekort aan magnesium, calcium, zout of glucose. Dat zou je moeten laten onderzoeken.

Het lichaam heeft vele herstelmechanismen. Een daarvan is het herstellen van spierbeschadigingen, maar als bijvoorbeeld spierkrampen blijven voortduren, krijgen de spieren weinig kans om te herstellen.

Als het kuitkrampen betreft, zou je meerdere malen per dag rekkingsoefeningen (met gebogen en gestrekte knie (10-15 tellen vasthouden) kunnen proberen, naast het gebruiken van ***MODKNIP*** (een voedingssupplement van ***MODKNIP*** met magnesium).

Berichten: 12.262

Re: Spierkramp

Het is forumbeleid om persoonlijke medische problemen niet te bespreken.

Als je door een of andere reden snachts ernstige spierkrampen hebt lijkt het me logisch dat spierpijn de dag erna daarvan een gevolg kan zijn. Of je je spieren nou moedwillig (over)belast door te sporten of te werken, of dat dat gebeurd door onvrijwillige krampen maakt blijkbaar niet zoveel verschil.

Voor speculatie naar de oorzaak van de krampen zelf, of enige manier die te voorkomen of te verzachen, denk ik dat je toch bij je arts moet zijn.
Victory through technology

Reageer