Laden en ontladen van een condensator

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 12

Laden en ontladen van een condensator

beste, Na wat zoekwerk te verrichten, onder andere ook op dit forum heb ik nog geen antwoord gevonden op mijn vraag. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Untitled.png
Untitled.png (12.13 KiB) 1868 keer bekeken
Bovenstaande figuur toont een simpele schakeling om een condensator te laden en te ontladen. staat de condensator in schakel stand 1 dan zal deze laden, schakel stand 2 ontlaad de condensator.

Indien ik goed ben ingelicht dan zal de spanningsval over de weerstand afnemen en over de condensator vergroten naarmate de condensator meer wordt opgeladen. Ik vroeg mij af hoe dit komt aangezien de weerstandswaarden van de weerstand en condensator niet vergroten. (weerstandswaarde van een condensator Xc = 1 / ( 2 . π .F . C ) )

ook vroeg ik mij af waarom na 63% opgeladen te zijn de condensator minder snel oplaadt?

We spreken hier natuurlijk over een gelijkstroomketen.

Alvast vriendelijk bedankt voor de hulp! ;)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Laden en ontladen van een condensator

Indien ik goed ben ingelicht dan zal de spanningsval over de weerstand afnemen en over de condensator vergroten naarmate de condensator meer wordt opgeladen. Ik vroeg mij af hoe dit komt aangezien de weerstandswaarden van de weerstand en condensator niet vergroten. (weerstandswaarde van een condensator Xc = 1 / ( 2 . π .F . C ) )
Als de condensator wordt opgeladen zal de spanning over de condensator groter worden. Dat is een kenmerk van opladen. de spanning is evenredig met de lading, en omgekeerd evenredig met de capaciteit van de condensator.

Aangezien de spanning over de condensator groter wordt, moet de spanning over de weerstand kleiner worden. De voedingsspannnig blijft nl. constant.

De condensatorweerstand X geldt voor wisselstroom. Bij gelijkstroom is de frequentie nul, en volgens die formule zal de weerstand dan oneindig zijn.
ook vroeg ik mij af waarom na 63% opgeladen te zijn de condensator minder snel oplaadt?
Het opladen gaat niet pas bij 63% langzamer, het begint meteen al minder snel te gaan. Tijdens het opladen wordt de spanning over de weerstand kleiner, dus de stroom wordt ook kleiner.

Die 63% is het punt wat bereikt wordt na de z.g. RC-tijd, aangeduid met de Griekse letter tau.

Deze tijd is gelijk aan de weerstandswaarde R maal de condensatorcapaciteit C. Waarbij tau in seconden, R in ohms en C in farad.

Berichten: 12

Re: Laden en ontladen van een condensator

klazon schreef:Als de condensator wordt opgeladen zal de spanning over de condensator groter worden. Dat is een kenmerk van opladen. de spanning is evenredig met de lading, en omgekeerd evenredig met de capaciteit van de condensator.

Aangezien de spanning over de condensator groter wordt, moet de spanning over de weerstand kleiner worden. De voedingsspannnig blijft nl. constant.
Bedankt voor het antwoord. Ik vroeg dit omdat ik mondelinge examens moet afleggen i.v.m. onder andere dit thema. Ik ging er van uit dat ze mij dezelfde vraag konden stellen als ik hierboven heb gedaan. Volstaat dan het antwoord dat dit een kenmerk is van opladen?

indien het kenmerk van de spanningsstijging praktisch te verklaren is dan zou dit zeer behulpzaam zijn, de wiskundige verklaring is ook altijd welkom, indien ik met mijn bescheiden wiskunde kennis capabel ben om deze te begrijpen dan kan dit mij extra punten opleveren... ;)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Laden en ontladen van een condensator

Dat van die spanningsstijging is eigenlijk heel simpel. Je brengt een positieve lading op de ene plaat, en een negatieve op de andere. Dat veroorzaakt vanzelf een spanningsverschil, en dat is evenredig met de lading. Dus meer lading is meer spanning.

Verder moet je nog bedenken dat er weliswaar niet echt stroom door de condensator loopt, want de ladingsdragers kunnen niet echt oversteken van de ene plaat naar de andere.

Maar als je de condensator als een black-box beschouwt dan loopt er wel degelijk stroom. De stroom die er aan de bovenkant in gaat is nl. op elk moment precies even groot als de stroom die er aan de onderkant uit komt.

Berichten: 12

Re: Laden en ontladen van een condensator

Ik snap het, dus de spanningsstijging of lading kan natuurlijk nooit groter zijn als de bronspanning op de kring.

Nu schiet er mij een andere vraag binnen. moest ik 2 of meer condensatoren in parallel schakelen en daar een bronspanning op aansluiten, kan dan bij het ontladen een grotere spanning verkregen worden (dan de aangesloten bronspanning)?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.594

Re: Laden en ontladen van een condensator

Als je 2 condensatoren parallel schakelt, en de ene condensator heeft capaciteit C1 en die tweede condensator heeft capaciteit C2 , dan mag je die 2 condensatoren vervangen door 1 condensator met een vervangingscapaciteit

C=C1+C2

Reageer