Afbeelding lichtstralen (beeld en vergroting)

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 9

Afbeelding lichtstralen (beeld en vergroting)

Ik snap deze afbeelding niet, de docent heeft dit ooit vaag uitgelegd.

Afbeelding

als ik deze afbeelding niet snap dan vind ik het ooit moeilijk om met deze afbeelding

Afbeelding

bijv. de vergroting uit te rekenen.

kunnen jullie misschien meer toelichting over de afbeelding(en) geven?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Afbeelding lichtstralen (beeld en vergroting)

Het is in wezen heel simpel.

Er zijn drie lichtstralen waarvan precies voorspelbaar is hoe die door een (theoretische, dunne) lens worden afgebroken. Die noemen we de constructiestralen

1: een lichtstraal door het optisch midden gaat ongebroken rechtdoor

2: een lichtstraal die vóór de lens evenwijdig aan de hoofdas loopt gaat ná de lens door het brandpunt (want als je een evenwijdige bundel op een bolle lens laat vallen komen alle stralen na de lens in het brandpunt samen).

3: een lichtstraal die vóór de lens door het brandpunt gaat, gaat na de lens evenwijdig aan de hoofdas verder. (eigenlijk straal 2, maar dan in omgekeerde richting)

Uitgaande van een voorwerpspunt (in jouw plaatje de punt van die vuurpijl) kun je zo precies voorspellen waar het beeld van die vuurpijlpunt terechtkomt. Daarvoor heb je genoeg aan twee van bovenstaande stralen, met de derde kun je eventueel checken of je netjes getekend hebt. Want alle stralen die van eht voorwerp op de lens vallen meoten in dat beeldpunt samenkomen.

Je kunt zo eens zien of je het beeld van de onderkant van de stabiliteitsstok van de vuurpijl goed hebt getekend:
thomasp2.png
thomasp2.png (36.02 KiB) 287 keer bekeken
Inderdaad, klopt ;) .

Dit kun je doen voor elk punt van je voorwerp. Probeer maar eens voor een punt net onder het hoedje van de vuurpijl.

Wat betekent dat nou? Alle licht dat uit een voorwerpspunt op een bolle lens valt kom na de lens terecht in het beeldpunt dat je met behulp van die drie constructiestralen bepaalt:
thomasp1.png
thomasp1.png (36.81 KiB) 286 keer bekeken
Dit geldt voor alle voorwerpspunten, die geven elk hun eigen beeldpunt. Al die beeldpunten samen vormen samen een scherp beeld na de lens. Zet daar een scherm neer en je ziet je voorwerp er scherp afgebeeld, ondersteboven, en links-rechtsverwisseld.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 9

Re: Afbeelding lichtstralen (beeld en vergroting)

Dus als de lichtbron bijv. Vanaf net onder het hoedje komt. Is (de dan wat verplaatste) lijn 2 weer recht, en word afgebroken. en loopt lijn 1 weer schuin naar de lens en word iets afgebroken naar het beeld?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Afbeelding lichtstralen (beeld en vergroting)

Doe beter net als ik in het eerste plaatje: teken vanaf een gekozen punt alle drie de constructiestralen en kijk waar ze terechtkomen.

lukt er iets niet, post dan je plaatje met de mislukking, want uit je beschrijving hierboven word ik niet goed wijs wat je precies van plan bent.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 9

Re: Afbeelding lichtstralen (beeld en vergroting)

zo, dus de lichtbron komt van onder het hoedje van de vuurpijl

Afbeelding

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Afbeelding lichtstralen (beeld en vergroting)

oefeningetje:

construeer het beeld van deze toverpijl:

(laad in (bijv) Paint, dan kun je het resultaat makkelijk terug uploaden)
pijl.png
pijl.png (12.19 KiB) 300 keer bekeken
ThomasP1 schreef:zo, dus de lichtbron komt van onder het hoedje van de vuurpijl

Afbeelding
principe is goed, maar de netheid laat ernstig te wensen over. Is ook niet makkelijk op zo'n klein, scheef plaatje. Probeer mijn oefeningetje?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270


Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.572

Re: Afbeelding lichtstralen (beeld en vergroting)

Nu nog van dat onderste blauwe punt van die toverpijl het beeld construeren m.b.v. die 3 bijzondere lichtstralen.


Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Afbeelding lichtstralen (beeld en vergroting)

puntjes op de i:
thomas2.png
thomas2.png (83.94 KiB) 296 keer bekeken
Maar verder prima ;) .

Goed, vergroting. Wat valt er allemaal op?
  1. vergelijk de lengte van je beeld met de lengte van je voorwerp.
  2. vergelijk de voorwerpsafstand met de beeldafstand
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 9

Re: Afbeelding lichtstralen (beeld en vergroting)

vergroting = beeldafstand/voorwerpafstand = b/v

= 4,5/9

= 1/2 x

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Afbeelding lichtstralen (beeld en vergroting)

en klopt dat, is je beeld inderdaad half zo groot als je voorwerp?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 9

Re: Afbeelding lichtstralen (beeld en vergroting)

ja, eerst 5 cm en nu 2,5 cm

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Afbeelding lichtstralen (beeld en vergroting)

een paar doordenkertjes:
Bijlagen
thomas_6.png
thomas_6.png (5.66 KiB) 282 keer bekeken
thomas_5.png
thomas_5.png (8.3 KiB) 281 keer bekeken
thomas_4.png
thomas_4.png (9.54 KiB) 281 keer bekeken
thomas3.png
thomas3.png (10.16 KiB) 283 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 9

Re: Afbeelding lichtstralen (beeld en vergroting)

oke, ik snap het nu ;) . ik zal deze oefeningen nog een keer maken om te oefenen.

erg bedankt.

Reageer