Tesla-bol

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 123

Tesla-bol

Ik heb een kleine tesla-bol thuis, en de bol lijkt erg op glas. Is dat ook glas? want glas is naar mijn weten een slechte geleider dus waarom dient het dan toch als een soort geleider op het moment dat je je hand er op legt?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.548

Re: Tesla-bol

Hij werkt op wisselstroom (~30 kHz), en de glaswand laat wisselstroom door zoals een condensator.
 
plasmabal.png
plasmabal.png (4.79 KiB) 687 keer bekeken
 
Zie ook het wikipedia-artikel over de Teslabol of plasmalamp

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 123

Re: Tesla-bol

Maar wat gebeurt er dan in het glas waardoor de plasma wel naar mijn hand toe gaat, maar ik helemaal niets er van voel?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.548

Re: Tesla-bol

Vergelijk het met een spanningzoeker met een neonlampje. Die steek je in het stopcontact en je raakt het metalen dopje aan met de hand zodat er een stroom gaat lopen van de fasedraad (230 V, 50 Hz) naar aarde, via het neonlampje, een hoge weerstand ( >1 MΩ) en je lichaam. De elektrische stroom is genoeg om het neonlampje zacht te laten branden, maar de stroom blijft beneden de waarnemingsdrempel van het menselijk lichaam.

Bij de Teslabol iets dergelijks: de elektrische stroom is genoeg om de plasmabol licht te laten geven, maar de stroom blijft beneden de waarnemingsdrempel van het menselijk lichaam. Het lichaam is ongevoeliger voor 30 kHz dan voor 50 Hz. Het glas is in deze stroomkring een capaciteit die niet de beperkende factor voor de stroomsterkte hoeft te zijn.

Reageer