Categoriën van orkanen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 481

Categori

Vandaag was in het nieuws dat orkaan Wilma de hoogste categorie

heeft gehaalt. Ik vroeg me af waarom dit is, .....?

Heeft dit te maken met de maximale windsnelheid die hier op Aarde te halen is, ik denk hierbij aan het doorbreken van de geluidsbarriëre.
Het leuke van rondzwerven is dat je nooit buiten spel kan staan.

(Charles m. Schulz, Snoopy's wijze waarheden. 1984)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Categori

Uit "Wyatt's Hurricane" van Desmond Bagley: Ik kan de quote zo gauw niet terugvinden om hem exact weer te geven, maar hij luidt ongeveer als volgt:

"Beaufort's scale was primarily developed for sailors at sea, and goes no further then force 12. Beaufort wisely thought that it was useless to define winds stronger than force 12, as for the sailor trapped in a hurricane there are no degrees in sudden death."

Ik kan me bij deze gedachte heel wat voorstellen. Misschien is dezelfde gedachte gehanteerd bij het vaststellen van die orkaanschaal?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Categori

Bij orkanen geldt de schaal van Saffir-Simpson, en die loop bij mijn weten van 0 tot 5. Wilma, de orkaan die momenteel op ramkoers ligt met Florida, is een orkaan van 5 op die schaal. Een onderzoeksvliegtuig heeft in het oog van die orkaan gevlogen, en mat een luchtdruk van 882 milibar :shock: (voor de goede orde, dat is extreem laag)
Appareo decet nihil munditia?

Gebruikersavatar
Berichten: 481

Re: Categori

Badankt beiden, voor jullie antwoord.

Maar is er een maximum aan windsnelheid hier op Aarde?

Op Jupiter bv. worden windsnelheden ver boven de 300 km/h. gemeten,

hoe snel zou het hier kunnen gaan?
Het leuke van rondzwerven is dat je nooit buiten spel kan staan.

(Charles m. Schulz, Snoopy's wijze waarheden. 1984)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Categori

Hebben ze in tornado's niet snelheden van 600-700 km/h gemeten?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Categori

Zo erg blijkt het dus ook weer niet te zijn. Overigens, voor tornado"s hebben ze blijkbaar weer een aparte schaal, de Fujita-Pearson schaal, deze loopt van 1 tot 6.

Op onderstaande link vond ik een leuke verzameling educated guesses over werkelijke windsnelheden. Meten schijnt lastig te zijn dus. Zou dat niet lukken met die akelige radar-apparaten waarmee ze nou steeds foto's van mijn autootje proberen te maken?

http://hypertextbook.com/facts/1999/ShamimRizvi.shtml
Spaulding, Nancy E. and Samuel N. Namowitz. Heath Earth Science.Lexington, MA: Health, 1994: 559.

"The strongest winds in a tornado are between 360 and 500 kilometers an hour."

100 - 140 m/s  

Allaby, Michael. Dangerous Weather: Tornadoes. New York: Facts on File. 1997: 97-101. "Some generate winds at only 60 mph or even less, others of 300 mph or more...."  

27 - 130 m/s

World Book Encyclopedia. New York: World Book, 1998: 333-5.

"Tornado winds swirl at speeds that way exceed 300 miles per hour."

130 m/s

Robinson, Andrew. Earth Shock: Hurricanes, Volcanoes, Earthquakes, Tornadoes and Other Forces of Nature. London: Thames & Hudson. 1993: 136.

"Tornadoes combine terrifyingly powerful wind speeds -- 300 - 350 mph, maybe even 550 mph...."  

130 - 160 m/s   250 m/s?

Severe Weather Institute Research Lab. Warner Bros. Movies.  

"Experts once thought tornado winds exceeded 500 mph. Research in recent years, however, has shown that winds rarely exceed 250 mph and most tornadoes have winds of less than 112 mph."

50 - 110 m/s
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Categori

Zo erg blijkt het dus ook weer niet te zijn. Overigens, voor tornado"s hebben ze blijkbaar weer een aparte schaal, de Fujita-Pearson schaal, deze loopt van 1 tot 6.
De Fujita-Pearson schaal wordt maar zelden gebruikt. Deze padlengtes en breedtes weer van de tornado. Waarschijnlijk doelde je op de Fujita schaal, die van F0 tot F5 loop en de sterkte van de tornado weergeeft (windsnelheid / schade). Oorspronkelijk was de schaal uitgebreider met F6 en hoger, maar die zijn nog nooit waargenomen. De enige tornado die op de grens van F5 en F6 zit was die in Oklahoma op 3 mei 1999. De gemeten windsnelheid was 318 mph (510 km/h) en daarmee de hoogste windsnelheid ooit gemeten. Zowel de meting door de "Doppler on wheels" als de klassificering als "nearly F6" staat wel onder enige discussie.

De Fujita schaal is trouwens geen wetenschappelijke schaal. Het idee was in eerste instantie als een soort buffer tussen Beaufort en Mach schalen (F1 t/m F12), maar de gerelateerde windsnelheden zijn indicaties en geen absolute waarden. Er zal namelijk geen verschil zitten tussen een tornado van 158 mph en 159 mph, terwijl de eerste als F2 wordt geklassificeerd en de tweede als F3.

Wetenschappers denken trouwens dat windsnelheden boven de 400 MPH (650 km/h) niet haalbaar zijn.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Reageer