Nederlanders eten te zout

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 17.660

Nederlanders eten te zout

Verborgen inhoud
Ik ben verre van een medicus, maar ik gokte dat het in dit subforum het beste past...


Zie dit artikel: http://www.rivm.nl/Bibliotheek/Algemeen_Ac...ezond_veel_zout

Volgens dit artikel eet maar liefst 85% van de Nederlanders teveel zout. Een te hoge zoutconsumptie kan een verhoogde bloeddruk veroorzaken, wat de kans op hart- en vaatziekten vergroot, aldus het RIVM.

Nu vraag ik me toch af: als mannen blijkbaar gemiddeld 39% meer krijgen dan het aanbevolen maximum, zou dit dan betekenen dat 85% van de mannen een sterk verhoogde kans heeft op hart- en vaatziekten? En hoe sterk verhoogd is die kans dan? Waarop is het maximum van die 6 gram gebaseerd? Immers: Jantje kan beter stoffen afbreken dan Pietje.

En daaraan gekoppeld: hoeveel zout krijg je met dagelijkse voeding al binnen als je bijvoorbeeld heel netjes zoiets eet:

6 boterhammen met kaas/worst/hagelslag/etc.

Paar bekers melk

Paar koppen koffie

Paar glazen frisdrank

Plak ontbijtkoek

Stamppot met jus en een normaal gekruid stuk vlees (zonder extreem veel zout)

Een minizakje chips

(ter info: dit leidt ik af uit mijn eigen "dieet", maar ik neem aan dat dit redelijk gemiddeld zal zijn?)
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Nederlanders eten te zout

Het is niet alleen in Nederland. Zout is een fijne smaakversterker die we al enkele duizenden jaren gebruiken. Het zit dus echt in ons dieet verankerd. Vroeguh, in de middeleeuwen, was zout een van de weinige ingredienten die we hadden en werd het gebruikt voor alles en nog wat (verdrijven van de duivel, medicijn,etc. etc.) zout was het wondermiddel.

Het hele westerse dieet heeft te veel zout omdat zonder zout het eten erg saai is.

Hoeveel is te veel? Dit is een statistische kwestie, het bespreken over het effect op een individu heeft dus geen zin. Gemiddeld is 6 gram het maximum en gemiddeld moet dit dus omlaag.

Zout zit vaak in vleeswaren en word rijkelijk besprenkeld over aardappelen en groenten. Maar zout zit bijna overal wel in en daarom tikt het snel aan.

Berichten: 5

Re: Nederlanders eten te zout

Volgens mij hangt dit sterk af van de voeding die volgens mij enorm verschilt per persoon. Het gemiddelde dat jij beschrijft kan volgens mij enorm verschillen met het dieet van een heleboel andere mensen.

Wat mij opvalt is dat water ontbreekt aan jouw lijstje en wat volgens mij ook enorm belangrijk is voor de verwerking van zout.

De conclusie die jij trekt hangt dus enorm af van de levensstijl van de verschillende personen. Volgens mij kun je ook niet per definitie "teveel zout" eten. Het hangt er namelijk vanaf of je de hoeveelheid zout compenseert met andere voeding.

Aangezien men uitgaat van een bepaald aantal gram zout per dag en daarop concludeert dat men teveel zout eet, vind ik de beredenering sowieso al niet helemaal kloppen. Wanneer een overmaat aan zout gecompenseerd wordt door andere voedingsstoffen eet je per definitie dus niet teveel zout, je eet gezond. Alles is in balans.

Die hele uitspraak van hun kunnen ze wat mij betreft beter veranderen in: "De Nederlandse bevolking compenseert de hoge consumptie van zout niet genoeg met andere voeding."

Mensen die teveel zou eten en een hoge bloeddruk krijgen drinken vaak ook veel te weinig water.

Naar mijn mening hangt een slechte gezondheid als gevolg van de hoge zoutconsumptie meer af van hoe deze gecompenseerd word, dan het aantal grammetjes zout. Balans dus.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Nederlanders eten te zout

Uit: http://en.wikipedia.org/wiki/Salt#Health_effects

The Cochrane Collaboration found that "a modest and long term reduction in population salt intake [...] would result in a lower population blood pressure, and a reduction in strokes, heart attacks and heart failure.

Dat is waarschijnlijk waar de RIVM zich op baseerd.

Het zou fijn zijn als je een bron had voor je argument dat je de zout innamen kunt compenseren met water.

Berichten: 5

Re: Nederlanders eten te zout

Het zou fijn zijn als je een bron had voor je argument dat je de zout innamen kunt compenseren met water.
Sorry, daar heb je inderdaad gelijk in. Dit is inderdaad een uitspraak gebaseerd op een ingebrande gedachtegang zonder feitelijke onderbouwing.

Onder voorbehoud

Het valt inderdaad niet te compenseren op de manier die ik over deed laten komen. Het verdund alleen het zoutgehalte waardoor bepaalde organen (nieren) minder heftig belast worden. Dit omdat de concentratie zout lager is. Desalniettemin is het dus sowieso beter om minder zout te eten, omdat meer drinken de oorzaak in principe niet direct aanpakt en er alleen voor zorgt dat de belasting op de nieren relatief minder wordt.

Ook hier heb ik hier niet echt een specifieke bron voor, maar na verdieping is deze beredenering in ieder geval wel beter.

Volgende keer zal ik inderdaad komen met een bron als ik iets post, excuses. Ik kan mijn vorige post er helaas niet op aanpassen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Nederlanders eten te zout

Supaoshi schreef:Wat mij opvalt is dat water ontbreekt aan jouw lijstje en wat volgens mij ook enorm belangrijk is voor de verwerking van zout.

De conclusie die jij trekt hangt dus enorm af van de levensstijl van de verschillende personen. Volgens mij kun je ook niet per definitie "teveel zout" eten. Het hangt er namelijk vanaf of je de hoeveelheid zout compenseert met andere voeding.

Aangezien men uitgaat van een bepaald aantal gram zout per dag en daarop concludeert dat men teveel zout eet, vind ik de beredenering sowieso al niet helemaal kloppen. Wanneer een overmaat aan zout gecompenseerd wordt door andere voedingsstoffen eet je per definitie dus niet teveel zout, je eet gezond. Alles is in balans.

Die hele uitspraak van hun kunnen ze wat mij betreft beter veranderen in: "De Nederlandse bevolking compenseert de hoge consumptie van zout niet genoeg met andere voeding."
Ik vraag mij eerlijk af of jij weet over wat jij eigenlijk bezig bent ... In gewone voeding zitten belangrijke hoeveelheden water/vocht. In hoever dit wetenschappelijk is weet ik niet:
Uit: http://en.wikipedia.org/wiki/Salt#Health_effects

The Cochrane Collaboration found that "a modest and long term reduction in population salt intake [...] would result in a lower population blood pressure, and a reduction in strokes, heart attacks and heart failure.

Dat is waarschijnlijk waar de RIVM zich op baseerd.

Het zou fijn zijn als je een bron had voor je argument dat je de zout innamen kunt compenseren met water.
Het blijkt om eigen onderzoek te gaan:

http://www.rivm.nl/Bibliotheek/Algemeen_Ac...ezond_veel_zout
Voor dit onderzoek is gebruik gemaakt van gegevens van de Nederlandse Voedselconsumptiepeiling 2007-2010, waarbij in kaart is gebracht wat 3.819 kinderen en volwassenen consumeren. Met deze gegevens en informatie over de samenstelling van voedingsmiddelen uit het Nederlands Voedingsstoffenbestand, plus gegevens over de mate waarin thuis zout aan voeding wordt toegevoegd is de totale zoutconsumptie geschat.
Ik steun verder DePurpereWolfs verzoek om een bron ....

PS: dat was gisteren bij ons ook op het nieuws. Mijn aandacht werd te laat getrokken. Ik had eerst niet door dat het om een Nederlands onderzoek ging (ik ga gemakkelijkheidshalve uit van enige vergelijkbaarheid?).
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Nederlanders eten te zout

E.D, de RIVM baseren de effecten van zout op de gezondhed waarschijnlijk op die Cochran review.

Info over het voedingspatroon van Nederlanders zullen ze inderdaad zelf moeten onderzoeken. Ik denk niet dat dat veel verschilt tussen NL en BE.

Meer info over Cochran collaboration: http://en.wikipedia.org/wiki/Cochrane_Collaboration

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Nederlanders eten te zout

Sorry DePurpereWolf,

Ik had je inderdaad fout begrepen .... (weer eens te snel = mijn fout)

Voor degenen die het niet gezien hadden:

Dit is het gedetailleerd PDF rapport (maar gaat dus over het consumptiegedrag, niet de schadelijke gezondheidseffecten):

http://www.rivm.nl/dsresource?objectid=riv...position=inline

Op blz 27 en 28 staan 19 referenties (heb ze - nog- niet vergeleken met jouw link)

De eerste is:
He F. J., MacGregor G. A. A comprehensive review on salt and health and

current experience of worldwide salt reduction programmes. J Hum

Hypertens. 2009;23(6):363-84.
Eric

Berichten: 12.262

Re: Nederlanders eten te zout

Eigenlijk vind ik die theorie over water wel erg interessant, ik heb het me zelf ook altijd afgevraagd waarom de absolute hoeveelheid zout het probleem is, en niet de concentratie. Veronderstelt dat alles in balans blijft zou dat extra water er in ieder geval voor moeten zorgen dat de zoutconcentratie in de urine afneemt. Logica gebied min of meer dat het dan voor de nieren gemakkelijker is zout uit te scheiden aangezien ze tegen een minder groot osmotisch verschil transporteren.

Dus.. wat is nou eigenlijk de beperkende factor in hoeveel zout je kunt uitscheiden zonder dat je bloeddruk omhoog gaat?

Als het puur de nieren zijn, zou ik denken dat iemand met 1 nier dus maar 3 gram zout per dag kan verwerken - is dat het geval?
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Nederlanders eten te zout

De conclusie die jij trekt hangt dus enorm af van de levensstijl van de verschillende personen. Volgens mij kun je ook niet per definitie "teveel zout" eten. Het hangt er namelijk vanaf of je de hoeveelheid zout compenseert met andere voeding.
Je gooit nu een absoluut zoutoverschot op één hoop met een relatief zoutoverschot. Als je te weinig water in in je lichaam hebt (dehydratie), stijgt je serumnatrium en krijg je dorst waardoor je gaat drinken. Omdat het totale zout in je lichaam hetzelfde blijft is er bij dehydratie sprake van een relatief zoutoverschot.

Een heel ander verhaal is het absolute zoutoverschot, doordat er gewoonweg teveel zout in je lichaam zit. Dit is in meerdere onderzoeksverbanden onderzocht en resultaten wisselen nog wel eens. Waar iedereen het wél over eens lijkt te zijn is dat met name risicogroepen ontzien moeten worden van een hoge zoutintake zoals mensen met een reeds bestaande hoge bloeddruk of nierpatienten.

Zie ook hier: http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=125474

En hier: http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=135186
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Nederlanders eten te zout

Eigenlijk vind ik die theorie over water wel erg interessant, ik heb het me zelf ook altijd afgevraagd waarom de absolute hoeveelheid zout het probleem is, en niet de concentratie. Veronderstelt dat alles in balans blijft zou dat extra water er in ieder geval voor moeten zorgen dat de zoutconcentratie in de urine afneemt.


Als je een hypernatriemie hebt bij een normovolemische toestand en je gaat meer drinken vanwege de dorstprikkel om de hypernatriemie te corrigeren dan krijg je een hypervolemie waardoor je bloeddruk ook stijgt. Een absoluut zoutoverschot gaat dus gepaard met een hypervolemie en dat is simpel gezegd niet goed.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 209

Re: Nederlanders eten te zout

Naast het verlagen van de natrium-inname is ook kalium een belangrijke speler bij het reguleren van de bloeddruk. Hoewel een Cochrane review geen effect liet zien van kaliumsuppletie op de bloeddruk. Door een aantal tekortkomingen aan de onderzoeken concludeerden de Cochrane-reviewers dat er nog onduidelijkheid is en meer RCT onderzoek nodig is.

Wel zijn er aanwijzingen dat een verhoging van de kalium-inname uit de voeding het risico op hardere eindpunten zoals een hersenbloeding en coronaire hartziekten verkleint.

CONCLUSIONS:

These results indicate there is a moderate correlation between BP responses to low-sodium and to high-sodium interventions, and BP responses to high-sodium intervention and potassium supplementation. Furthermore, our study suggests that individuals who were more sensitive to high-sodium diet might benefit more from a low-sodium and/or high-potassium intervention aimed at lowering BP levels.


Zhao Q, Gu D, Chen J, Bazzano LA, Rao DC, Hixson JE, Jaquish CE, Cao J, Chen J, Li J, Rice T, He J. Correlation between blood pressure responses to dietary sodium and potassium intervention in a Chinese population. Am J Hypertens. 2009 Dec;22(12):1281-6. Epub 2009 Sep 17.

AUTHORS' CONCLUSIONS:

This systematic review found no statistically significant effect of potassium supplementation on blood pressure. Because of the small number of participants in the two high quality trials, the short duration of follow-up, and the unexplained heterogeneity between trials, the evidence about the effect of potassium supplementation on blood pressure is not conclusive. Further high quality RCTs of longer duration are required to clarify whether potassium supplementation can reduce blood pressure and improve health outcomes.


Dickinson HO, Nicolson DJ, Campbell F, Beyer FR, Mason J. Potassium supplementation for the management of primary hypertension in adults. Cochrane Database Syst Rev. 2006 Jul 19;3:CD004641.

CONCLUSIONS:

Higher dietary potassium intake is associated with lower rates of stroke and might also reduce the risk of CHD and total CVD. These results support recommendations for higher consumption of potassium-rich foods to prevent vascular diseases.


D'Elia L, Barba G, Cappuccio FP, Strazzullo P. Potassium intake, stroke, and cardiovascular disease a meta-analysis of prospective studies. J Am Coll Cardiol. 2011 Mar 8;57(10):1210-9.

Berichten: 12.262

Re: Nederlanders eten te zout

Dat kan ik nog wel volgen - teveel zout in je lichaamsvocht geeft verhoogde bloeddruk, ook (of juist omdat) je het aanvult met extra water waardoor het volume toeneemt.

Maar wat ik niet helemaal vat is wat nou precies de reden is dat je per dag 6 gram zout kan uitscheiden zonder negatieve effecten, maar geen 9 gram. Al het zout dat je eet moet je uiteindelijk ook uitscheiden, of het nou 5 of 20 gram per dag is maakt daarin geen verschil... ik neem althans aan dat iemand die gedurende 2 maanden 20 gram zout per dag eet niet ergens in het lichaam een kilo zout zal ophopen.

Ook heb ik wel eens het verhaal gehoord dat het nodig/verstandig zou zijn om extra zout in te nemen na een periode van hevig zweten. Eerlijkgezegd weet ik niet of dat op feiten berust of een volksfabel is, maar plausibel klinkt het wel.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Nederlanders eten te zout

Al het zout dat je eet moet je uiteindelijk ook uitscheiden, of het nou 5 of 20 gram per dag is maakt daarin geen verschil...


De crux is dat dat wel een verschil maakt. Door gigantische hoeveelheden zout in te nemen krijg je een navenante volumebelasting wat je hart op een gegeven moment niet meer kan rondpompen waardoor je pulmonaal en perifeer oedeem ontwikkelt. Bovendien gaat puur zout (natriumchloride i.t.t. het fysiologische zout wat slechts 0.9% is!) extracellulair zitten en niet intracellulair (vandaar de volumebelasting) waardoor er een osmotische shift optreedt van intracellulair naar extracellulair. Een gemiddelde persoon van 70 kg krijgt al een shift van 0.6 liter water van intracellulair naar extracellulair bij een inname van 6 gram zout (als je geinteresseerd bent in het rekensommetje kan ik je die PM'en).

Met andere woorden; je droogt uit terwijl je overvuld bent. Dat kan leiden tot levensbedreigende situaties met niet alleen oedeemvorming, maar ook kans op een centrale pontiene myelinolyse en allerlei andere neurologische complicaties omdat je hersencellen letterlijk krimpen.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 12.262

Re: Nederlanders eten te zout

Ah, dat lijkt al dichter de komen bij een verklaring waarom de absolute hoeveelheid van belang is :)

Maar is de beperkende factor dan transport van extracellulair naar intracellulair? Is dat een mechanisme dat slechts een beperkte hoeveelheid zout per dag kan transpoteren, ongeacht of je daar nou genoeg water bij drinkt of niet?

Overigens vind ik het met name interessant waarom juist de absolute hoeveelheid het probleem is. Dat 10 gram vast zout ongezonder is dan een paar liter water met daarin 10 gram opgelost neem ik als plausibel aan... hetgeen ik curieus vind is vooral dat inname van grote hoeveelheden zout in hypotonisce concentraties blijkbaar ook ongezond is.
Victory through technology

Reageer