Fiets beveiligen met zender mogelijk?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Fiets beveiligen met zender mogelijk?

Hallo hallo,

Mijn fiets is weer gestolen en nu ben ik aan het nadenken over het plaatsen van een zender in mijn fiets. Je ziet op natuurprogramma's op tv weleens biologen die bijvoorbeeld dolfijnen voorzien van een kleine zender zodat het beest gevolgd kan worden. Dat wil ik op mijn fiets. Is dat mogelijk? En zou het goed werken?

Misschien is het zelfs mogelijk om van de beweging van de fiets gebruik te maken om de zender op te laden....

Gebruikersavatar
Berichten: 17.652

Re: Fiets beveiligen met zender mogelijk?

Volgens mij is het zeer goed mogelijk en wordt het zelfs al toegepast. Als je aan een GPS zender kan komen en die in je frame wegwerkt (bijvoorveeld de stuurkolom uit het frame halen, vanaf de onderkant in de stuurkolom monteren en weer terugplaatsen. Anders ziet de dief het waarschijnlijk en zal hij het weghalen) dan kan je het van een afstand volgen. De stroom kan je met de dynamo opwekken en opslaan in een kleine accu (zo'n zender heeft maar weinig nodig).

Ik weet alleen niet waar je deze spullen allemaal kunt kopen en ook niet hoeveel het kost. Ik weet wel dat het al op kleine schaal toegepast wordt in scooters.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Re: Fiets beveiligen met zender mogelijk?

GPS is helemaal interessant natuurlijk. Dan maakt de afstand niet uit. Ik zat eerst aan een simpel radiozendertje te denken met een ontvanger. Zelf bouwen is te moeilijk voor mij. Ik weet niets van elektrotechniek. Het probleem met het opladen via de dynamo is dat je meestal geen dynamo gebruikt. Je zal de energie daarom denk ik het best ergens bij de trapas kunnen onttrekken, zodat er niet mee gefrutseld kan worden. Goed, tamelijk ingewikkeld allemaal.

Reageer