Zuur met een base

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

Zuur met een base

Ik ben bezig met een verslag over de reactie van natriumcarbonaat met zoutzuur, alleen kom ik er niet uit

of het in een vaste verhouding reageert of niet. Dit leek me namelijk wel logisch, maar bij de metingen in de praktijk kom ik heel anders uit dan bij de uitgerekende verhoudingen in de theorie.

Iemand die mij kan helpen?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Zuur met een base

Kan je aub je berekening laten zien?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 6

Re: Zuur met een base

Molecuulmassa natriumcarbonaat: 22,99 x 2 + 12,01 + 16,00 x 3 = 105.99. U = Gram dus de Molmassa is 105,99 gram/mol.

Molecuulmassa waterstofchloride: 1,008 + 35,45 = 36,46. U = Gram dus de Molmassa is 36,46 gram/mol.

De verhouding: 105,99 : 36,46 = 2,907.

De formule om uit te rekenen hoeveel gram HCl er nodig is om Na2CO3 op te maken is: Natriumcarbonaat (gram) : 2,907 = Waterstofchloride (gram). Bij de eerste is dit dus: 0,050 : 2,907 = 0,017 waterstofchloride in gram.

Het gaat van 0,050 tot 0,300 gram in stappen van 0,050.

Echter, bij het uitvoeren van de proef krijg ik deze gegevens:

Natriumcarbonaat (mg) Waterstofchloride (mg)

300 mg 51,83 mg

250 mg 48,91 mg

200 mg 35,04 mg

150 mg 31,39 mg

100 mg 24,82 mg

50 mg 7,3 mg

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Zuur met een base

Nog afgezien van je toch wat vreemd uitziende meetwaarden, first things first:
De verhouding: 105,99 : 36,46 = 2,907.
Reageert natriumcarbonaat (molsgewijs) 1 op 1 met zoutzuur? Wat is de reactievergelijking?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Zuur met een base

De verhouding: 105,99 : 36,46 = 2,907.
Waarom is die verhouding belangrijk om te weten? Als je geen natriumcarbonaat zou gebruiken maar een carbonaat van een zwaarder metaal dan natrium, zou dat jouw verhouding beïnvloeden. Maar: doet het natrium ion wel iets bij een zuur-base reactie? Wat zegt je dat over dat verhoudingsgetal?

Zoals Jan al zei: kijk nog eens goed naar de reactievergelijking (en de verhouding in wat je daar ziet gebeuren).

En hoe kom je bij miligrammen HCl? Ik neem aan dat je zoutzuur van een bepaalde concentratie hebt gebruikt? (HCl is een gas)
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 6

Re: Zuur met een base

De reactievergelijking is:

Na2CO3 + 2HCl --> 2NaCl + H2O + CO2

Dus 1:2 denk ik dan?
Mrtn schreef:Waarom is die verhouding belangrijk om te weten? Als je geen natriumcarbonaat zou gebruiken maar een carbonaat van een zwaarder metaal dan natrium, zou dat jouw verhouding beïnvloeden. Maar: doet het natrium ion wel iets bij een zuur-base reactie? Wat zegt je dat over dat verhoudingsgetal?

Zoals Jan al zei: kijk nog eens goed naar de reactievergelijking (en de verhouding in wat je daar ziet gebeuren).

En hoe kom je bij miligrammen HCl? Ik neem aan dat je zoutzuur van een bepaalde concentratie hebt gebruikt? (HCl is een gas)
Die HCl heb ik uitgerekend via de U

Berichten: 772

Re: Zuur met een base

reactievergelijking klopt, molverhouding klopt ook.

Berichten: 6

Re: Zuur met een base

reactievergelijking klopt, molverhouding klopt ook.
Maar dan snap ik niet, als ik de proef uitvoer, totaal andere verhoudingen krijg! Of heb ik de proef niet goed uitgevoerd?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Zuur met een base

Wat er tot nu toe klopt zijn de molverhoudingen, 1 Na2CO3 op 2HCl

in massaverhoudingen wordt dat dan 1 x 105,99 op 2 x 36,46 is ongeveer 1,5 : 1
Nog afgezien van je toch wat vreemd uitziende meetwaarden, ..//..
ik merkte dit eerder op.
Natriumcarbonaat (mg) Waterstofchloride (mg)

300 mg 51,83 mg

250 mg 48,91 mg

200 mg 35,04 mg

150 mg 31,39 mg

100 mg 24,82 mg

50 mg 7,3 mg
Want het probleem lijkt me nog niet zozeer dat je een ándere verhouding vindt, maar dat je allerlei verhoudingen vindt, uiteenlopend van 7 : 1 tot slechts 4 : 1.

Kun je dus voor de zekerheid eens de uitvoering van de proef beschrijven waaruit deze gegevens rolden?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 6

Re: Zuur met een base

De uitvoering:

- Pak een reageerbuis met natriumcarbonaat en doe er gedestilleerd water bij

- Schud vervolgens tot de natriumcarbonaat is opgelost

- Voeg nu 3 druppels methylrood(indicator) toe en schud

- Weeg vervolgens het flesje zoutzuur en noteer het gewicht

- Druppel voorzichtig het zoutzuur bij het opgeloste natriumcarbonaat

- Blijf schudden en toevoegen totdat de oplossing net rood kleurt

- Weeg het flesje zoutzuur nog een keer en noteer dit gewicht

- Vervolgens herhaal je deze stappen voor de rest van de reageerbuizen

En deze meetgegevens kreeg ik hieruit:

Aantal Mg Natriumwaterstofcarbonaat Gewicht flesje zoutzuur voor de proef Gewicht flesje zoutzuur na de proef Gebruikt aantal gram zoutzuur Aantal mg waterstofchloride

300 mg 24,62 gram 23,20 gram 1,42 gram 51,83 mg

250 mg 23,20 gram 21,86 gram 1,34 gram 48,91 mg

200 mg 21,86 gram 20,90 gram 0,96 gram 35,04 mg

150 mg 20,90 gram 20,04 gram 0,86 gram 31,39mg

100 mg 20,04 gram 19,56 gram 0,68 gram 24,82 mg

50 mg 19,56 gram 19,36 gram 0,20 gram 7,3 mg

Het aantal mg waterstofchloride kreeg je dan door het aantal gram zoutzuur x 36,5 te doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 186

Re: Zuur met een base

Volgens mij haal je hier eenheden door elkaar. Als je het aantal gram zoutzuur x 36.5 doet, bereken je niet het aantal milligram, want dat is aantal gram x 1000.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Zuur met een base

Weeg het flesje zoutzuur nog een keer en noteer dit gewicht
hier hebben we al minstens een groot deel van eht probleem. Een zoutzuuroplossing is niet puur HCl. Ken je de concentratie van die oplossing?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 6

Re: Zuur met een base

hier hebben we al minstens een groot deel van eht probleem. Een zoutzuuroplossing is niet puur HCl. Ken je de concentratie van die oplossing?


Geen idee wat de concentratie is.. Ik heb gewoon de proef uitgevoerd, precies zoals op het blaadje stond. We kregen ook geen verdere uitleg, misschien is het daarom mis gegaan?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Zuur met een base

Op zich maakt het niet uit, als het allemaal uit hetzelfde flesje kwam.
Het aantal mg waterstofchloride kreeg je dan door het aantal gram zoutzuur x 36,5 te doen.
Hoe kom je aan dat getal?

Wat een probleem kan zijn geweest is dat je onvoldoende nauwkeurig hebt gewerkt: scheutjes zoutzuur in plaats van druppels bijvoorbeeld.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Zuur met een base

Op zich maakt het niet uit, als het allemaal uit hetzelfde flesje kwam. Wat een probleem kan zijn geweest is dat je onvoldoende nauwkeurig hebt gewerkt: scheutjes zoutzuur in plaats van druppels bijvoorbeeld.
dat kan verklaren dat we niet steeds dezelfde verhouding vinden (wat we m.i. moeten verwachten).

Maar zonder bekende concentratie is het zinloos te gaan rekenen met molmassa's en dergelijke. Ik vraag me dan intussen overigens ook af hoe iemand kan beweren 7,3 mg zoutzuur(oplossing) te hebben toegevoegd. Dat komt ruwweg neer op een honderdveertigste milliliter, en ik kan me geen druppeltjes voorstellen die zo klein zijn.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer