Rentetarieven en wisselkoers

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Rentetarieven en wisselkoers

Stel: de Europese Centrale Bank verhoogt de rentetarieven van de Euro. Waarom stijgt dan de koers van de Euro?

Het antwoordenmodel geeft aan dat de vraag van buitenlandse beleggers toeneemt als de ECB de rentetarieven verhoogd, maar die stap volg ik niet.

Ik dacht als de ECB de rentetarieven van Euro verhoogt, dan daalt de vraag naar Euro's omdat je dan hoge rente moet betalen om Euro's te mogen kopen. De vraag naar Euro's daalt, dus de wisselkoers ook...maar dat klopt dus niet. Wie o wie weet hier meer van?
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Rentetarieven en wisselkoers

Bijna goed. Het gaat hier om beleggers (die hebben veel geld en willen daar nog meer geld mee verdienen) en niet om personen die geld willen lenen

Door een hoge rente krijg je meer rendement op je geld. Stel de Europese rente is 2% en die van de VS 2.5%. Dat betekent dat op elke 100 euro die ik heb, jaarlijks 2 euro aan rente krijg. Maar voor elke 100 dollar krijg ik 2,5 dollar aan rente. Ik heb dus liever dollars dan euros.

Vervolgens besluit de ECB dat de Europese rente naar 4% gaat. Nu kan ik aan mijn 100 euro jaarlijks 4 euro verdienen. Dat is meer dan dat ik aan mijn dollars kan verdienen. Ik verkoop dus mijn dollars en koop euro's. De vraag naar euro's neemt dus. Als gevolg van een toenemende vraag (en gelijkblijvend of zelfs afnemend aanbod), neemt de waarde van de euro dus toe.

Overigens is dit puur theoretisch. Er is in Europa veel discussie of het verhogen van de rente gunstig is. Een hogere eurokoers betekent namelijk ook dat exporteren moeilijker wordt, waardoor de concurrentiepositie van Europese bedrijven onder druk komen te staan. Dit gaat weer ten koste van de arbeidsproductiviteit, waardoor de economie verslechterd.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Rentetarieven en wisselkoers

Helemaal duidelijk, bedankt! :)
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Reageer