Hoe vier assen 180 graden draaien

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 22

Hoe vier assen 180 graden draaien

Ik weet niet goed waar ik dit anders zou kunnen posten, maar dit leek me de beste plek. Ik ben een HBO werktuigbouwkunde student en heb (nog) niet veel ervaring met het laten bewegen van voorwerpen enz. Voor een project zou ik vier soort van lepels 180 graden naar binnen willen laten draaien en vervolgens weer naar buiten willen laten draaien. Deze lepels zijn bevestigd aan assen die weer aan een frame zitten. Hier is een schets te zien:

Afbeelding

De lepels wegen ongeveer 50kg per stuk en zijn ongeveer 700mm lang.

Hoe kan ik deze lepels en de assen het beste lageren?

Hoe kan ik het beste voor de draaiende beweging zorgen? Met 4 stappenmotoren, tandheugels of..?

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Hoe vier assen 180 graden draaien

Beetje summiere informatie, niet?

Omgeving? voedingsindustrie, EX, buiten, ...

vereiste nauwkeurigheid? welke momenten moeten die schoepen uitoefenen, welke krachten komen erop axiaal en radiaal?

mogelijkheid tot smering? oliebad of gesloten lagers?

Wat moet er juist draaien? de schoepen of de assen met die schoepen?

kun je tandwielen+een ketting op de assen zetten (eventueel aan de "achter-" kant), een tandlat is mogelijk, elektromotorisch ook, het hangt er maar van af wat je wilt.

Moeten ze "vergrendeld" worden in een stand?

Berichten: 22

Re: Hoe vier assen 180 graden draaien

Het gaat erom dat de schoepen in de buitenste stand staan, allemaal tegelijk naar binnen draaien (180 graden). Ze blijven even staan en er komt een kracht op. Vervolgens moeten de schoepen weer 180 graden terug naar buiten draaien terwijl er een kracht (voorwerp) op staat. Zie onderaanzicht stand 1 en 2:

Afbeelding

Het geheel zit binnen, normale temperatuur etc. Mogelijkheid tot smering is er. Qua lagers weet ik niet precies hoe en wat.

Berichten: 22

Re: Hoe vier assen 180 graden draaien

Bump

Dit is in principe de bedoeling:

Afbeelding

Any tips?

Reageer