Antimaterie + materie = energie: Hoe?

Moderator: physicalattraction

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Antimaterie + materie = energie: Hoe?

Eerst even voor de mensen die niet bekend zijn met Star Trek:

De ruimteschepen uit Star Trek worden aangedreven door motoren de materie en antimaterie laten reageren. Hieruit ontstaat een gigantische hoeveelheid energie waarmee de lichtsnelheid bereikt kan worden. Het leuke van Star Trek is dat de technieken die ze gebruiken en nog niet uitgevonden zijn nooit echt uitleggen, ze worden als gegeven beschouwd.

Mijn vragen over antimaterie:
  • Wat houdt antimaterie precies in? Voor zover ik het begrijp is het "het tegenovergestelde van materie". Daar wordt ik niet veel wijzer van.
  • Het schijnt dat antimaterie reageert met materie. Hoe kan je het dan vervoeren?
  • Stel dat we het kunnen vervoeren, zou het principe zoals boven beschreven dan theoretich mogelijk zijn?
Hierbij wil ik voor de duidelijkheid even aantekenen dat ik aanneem dat het voor een behoorlijk percentage "duimzuigwerk" is van de makers van Star Trek. Ik vind het alleen een interessante gedachte.

PS: als de moderators dit meer bij Sterernkunde en Ruimtevaart vinden horen, verplaats dan maar. Ik twijfelde.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Antimaterie + materie = energie: Hoe?

Het is zeker zo dat er veel energie vrij komt als je matertie met anti materie laat reageren

een bekend voorbeeld:

Als een electron een anti-electron (positron) tegen komt. dan vervallen ze samen tot 2 gamma stralen. gamma straling is pure energie

1:Anti materie is zoals je zelf al zegt, gewoon het precies tenover gestelde deeltje. Stel je hebt een electron. deze is negatief geladen. als je dan een positron neemt. (anti-electron) dan is deze positief geladen.

maar ze hebben ook veel overeenkomsten hoor. zoals massa en vervaltijd volgensmij ook.

2:Ja hier komt SF om de hoek kijken. maar het moet in theorie lukken om met krachtvelden de antimaterie niet te laten botsen met normale materie.

3:Ja hoor. In theorie moet het kunnen. Er komt dan gewoon stralingsenergie vrij en daarvan kun je beweginsenergie maken. maar dit zal er in ons leven vast niet van komen.

maar praktisch is het nog onmogelijk. en heel gevaarlijk ook!

Re: Antimaterie + materie = energie: Hoe?

Ger schreef:Eerst even voor de mensen die niet bekend zijn met Star Trek:

De ruimteschepen uit Star Trek worden aangedreven door motoren de materie en antimaterie laten reageren. Hieruit ontstaat een gigantische hoeveelheid energie waarmee de lichtsnelheid bereikt kan worden. Het leuke van Star Trek is dat de technieken die ze gebruiken en nog niet uitgevonden zijn nooit echt uitleggen, ze worden als gegeven beschouwd.

Mijn vragen over antimaterie:
  • Wat houdt antimaterie precies in? Voor zover ik het begrijp is het "het tegenovergestelde van materie". Daar wordt ik niet veel wijzer van.
Antimaterie is een theoretisch voortvloeisel uit de combinatie van de speciale rel.theorie en de quantumfysica. De vergelijking die dan deeltjes beschrijft, blijkt positieve en negatieve oplossingen te hebben. Dit zijn dus deeltjes en antideeltjes. Het gaat nogal ver om alle theorie hierachter te omschrijven ( ik noem bijvoorbeeld canonische quantisatie, waarmee je bv kunt aantonen waarom deeltjes en antideeltjes dezelfde massa moeten hebben etc) maar ik hoop dat het wat aannemelijker voor je wordt zo :shock: Daarbij blijken deeltjes en antideeltjes tegenovergestelde quantumgetallen te hebben, zoals lading.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Antimaterie + materie = energie: Hoe?

Men is al in staat om antimaterie op te sluiten. Bij CERN doen ze dat al sinds 1995, echter op zeer kleine schaal. Ik geloof niet dat we in staat zullen zijn om de mega-hoeveelheiden de maken die je bij Star Trek nodig hebt...

Algemeen verhaal over antimaterie.

Een mooi CERN-verhaal over Dan Brown's interpretaties van antimaterie (engels).
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: Antimaterie + materie = energie: Hoe?

Aha, interessant. Jammer alleen dat er zo weinig antimaterie is. Het bewaarprobleem zouden we wel op kunnen lossen denk ik. Want dan zou het olieprobleem wel eens opgelost kunnen worden... :shock:
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 28

Re: Antimaterie + materie = energie: Hoe?

Zal het dan ook mogelijk zijn om met de lichtsnelheid te reizen of zelfs sneller met antimaterie of gelden hier ook dezelfde wetten der natuur :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Antimaterie + materie = energie: Hoe?

Het is een groot misterie .

Je zegt: 'Jammer dat er zo weinig anti materie is"

hoezo? als er hier veel antimaterie was, dan waren wij hier niet meer.

En verder weten we niet hoeveel antimaterie er is. Het is een groot mysterie van het universum. want waarom is er zo weinig antimaterie hier? is er evenveel materie als antimaterie in de wereld?

nog een vraag:Reageert een anti neutrino ook met een normale neutrino tot fotonen?

@ Alberteinstein

Nee, je kan er ordinaire energie me opwekken. dut kun je omzetten in kinetische energie. je zal er niet sneller mee dan licht lukken.

helaas

Re: Antimaterie + materie = energie: Hoe?

Aha, interessant. Jammer alleen dat er zo weinig antimaterie is. Het bewaarprobleem zouden we wel op kunnen lossen denk ik. Want dan zou het olieprobleem wel eens opgelost kunnen worden...


Uit dit interview (zie Elmo's reactie) begreep ik dat het produceren van antimaterie zoveel energie kost dat het proberen in te zetten als krachtbron eigenlijk nauwelijks nut heeft.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: Antimaterie + materie = energie: Hoe?

Idd. Ik bedoelde meer dat als de helft van het universum nog steeds uit antimaterie zou bestaan, dat we dan een schat aan brandstof zouden hebben. Pure "Als" gedachte.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 323

Re: Antimaterie + materie = energie: Hoe?

Wat is er eigenlijk voor bewijs dat voortbewegen met een snelheid groter dan het licht onmogelijk is? (weet je daar misschien een aardige link over oid?)
Antoon schreef:Het is een groot misterie .

Je zegt: 'Jammer dat er zo weinig anti materie is"

hoezo? als er hier veel antimaterie was, dan waren wij hier niet meer.

En verder weten we niet hoeveel antimaterie er is. Het is een groot mysterie van het universum. want waarom is er zo weinig antimaterie hier? is er evenveel materie als antimaterie in de wereld?

nog een vraag:Reageert een anti neutrino ook met een normale neutrino tot fotonen?

@ Alberteinstein

Nee, je kan er ordinaire energie me opwekken. dut kun je omzetten in kinetische energie. je zal er niet sneller mee dan licht lukken.

helaas
"You're really full of yourself, aren't you?"

"Yeah. I like that about me."

- U Turn

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Antimaterie + materie = energie: Hoe?

minicursus. speciale relativiteits theorie

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Antimaterie + materie = energie: Hoe?

nog een vraag:Reageert een anti neutrino ook met een normale neutrino tot fotonen?


Ja, alleen de cross-sectie (dwz.: de kans dat de reactie plaats vind) is exceptioneel klein. Als je heeeel nauwkeurig meet, dan kan je zo'n reactie zien. Maar zelfs met de honderden miljarden neutrino's die per seconde door jou heen vliegen, is het nog steeds een verschrikkelijk inefficient proces. Daar ga je geen energie uit opwekken. (Gelukkig maar, want anders waren we allemaal al lang dood door de neutrino-straling van de zon.)
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Antimaterie + materie = energie: Hoe?

Ik ken alleen maar heel basale reactie regels(die van lading en energie die behouden blijft) maar ik neem aan dat een neutrino en een antineutrino ook gewoon fotonen worden?

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: Antimaterie + materie = energie: Hoe?

Ik ken alleen maar heel basale reactie regels(die van lading en energie die behouden blijft) maar ik neem aan dat een neutrino en een antineutrino ook gewoon  fotonen worden?
Ik heb eens ergens gelezen dat een Z° kan vervallen in een neutrino en een antineutrino, of dat dan ook omgekeerd kan weet ik niet.

Berichten: 24

Re: Antimaterie + materie = energie: Hoe?

Ik dacht dat anti-materie gewoon materie was dat terug gaat in de tijd.

Maar of dat echt zo is, daar heb ik geen idee van.

Reageer