Antimaterie + materie = energie: Hoe?

Moderator: physicalattraction

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Antimaterie + materie = energie: Hoe?

Juur schreef:Ik dacht dat anti-materie gewoon materie was dat terug gaat in de tijd.

Maar of dat echt zo is, daar heb ik geen idee van.
Waar heb je dat gelezen?

Naar mij weten zijn er geen deeltjes die terug gaan in de tijd.

Re: Antimaterie + materie = energie: Hoe?

Antoon schreef:
Juur schreef:Ik dacht dat anti-materie gewoon materie was dat terug gaat in de tijd.

Maar of dat echt zo is, daar heb ik geen idee van.
Waar heb je dat gelezen?

Naar mij weten zijn er geen deeltjes die terug gaan in de tijd.
Die opvatting is er inderdaad: in Feynman diagrammen teken je ingaande antideeltjes ook met de pijl naar buiten. Maar dat is een interpretatie, ik zou antideeltjes zeker niet als "deeltjes die terug in de tijd gaan" zien. A. Zee heeft, in zijn boek "QFT in a Nutshell", een aardig stukje hierover geschreven.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Antimaterie + materie = energie: Hoe?

Die opvatting is er inderdaad: in Feynman diagrammen teken je ingaande antideeltjes ook met de pijl naar buiten. Maar dat is een interpretatie, ik zou antideeltjes zeker niet als "deeltjes die terug in de tijd gaan" zien. A. Zee heeft, in zijn boek "QFT in a Nutshell", een aardig stukje hierover geschreven.


Kun je me hier wat meer over vertellen?

Want het viel mij ook al op dat in fynman diagrammen het antideeltje dat ik zach de andere komt op moest gaan om het plaatje kopend te maken. Hij ging naar beneden terwijl het bij fynman diagrammen zo is dat (x,y) (ruimte,tijd) dus dan moeten ze wel terug in te tijd rijzen ja.

Maar ja zo als eerder gevraagd. Kun je me er wat meer over vertellen?

Re: Antimaterie + materie = energie: Hoe?

Hoe ontstaat antimaterie nu eigenlijk precies?

Wat ik van Angels and Demons (Het Bernini Mysterie) heb begrepen is dit door twee (materie) deeltjes met bijna de snelheid van het licht met elkaar te laten botsen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Antimaterie + materie = energie: Hoe?

Anti materie ontstaat op de zelfde wijze als materie bestaat.

Namelijk uit energie.

Een voorbeeld van het verkrijgen van antimaterie:

Het verval van kernen met teweinig neutronen.

Deze vervallen onder het uitzenden van ß+ deeltjes(soms ook K-vangst maar doet er nu niet toe). dit zijn positief gelanden electronen, en die noemen we positronen, dit is het antideeltje van het electron.

de vergelijking is:

11p->10n+e+e

proton ->neutron+positron+neutrino

Het neutrino is nodig om aan de wet van behoud van lepton getal te voldoen

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Antimaterie + materie = energie: Hoe?

Antoon schreef:de vergelijking is:

11p->10n+e+e


Het klopt allemaal wat je daar zegt.

Enkel ken ik het deeltje µe niet.

Ik denk dat je Ve bedoelt :wink:
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Antimaterie + materie = energie: Hoe?

Ik moet toegeven dat ik zat te twijfelen, ik vondt een µ teken wel mooi staan (ik denk dat ik toen ik het teken voor neutrio's zach een voorbeld van een muon neutrino kreeg kreeg)

weer wat geleerd

Re: Antimaterie + materie = energie: Hoe?

En 'zag' schrijf je met een G. WEER wat geleerd! :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Antimaterie + materie = energie: Hoe?

Dat is mij wel vaker verteld, maar ik vindt de V voor neutrino interresanter dan de g van zag. ik kan er ook niets aan doen

Gebruikersavatar
Berichten: 657

Re: Antimaterie + materie = energie: Hoe?

Eh ff een vraagje: anti-materie = dark matter?

Want in "What we still don't know" hebben ze het over 85% dark matter en ook nog weer het nog vagere dark energy..

Bron: http://www.channel4.com/science/microsites...till_dont_know/
Om de waarheid te vinden, ga je voor jezelf op zoek. Naar jezelf. In jezelf.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Antimaterie + materie = energie: Hoe?

Anti materie is naar mijn weten geen "darkmatter"

het brengt wel beide grote vragen met zich mee

Darkmatter zou kunnen bestaan uit

neutrino's of misschien ook wel neutralinos.

Gebruikersavatar
Berichten: 657

Re: Antimaterie + materie = energie: Hoe?

Antoon schreef:Anti materie is naar mijn weten geen "darkmatter"

het brengt wel beide grote vragen met zich mee

Darkmatter zou kunnen bestaan uit

neutrino's of misschien ook wel neutralinos.
Ik ken alleen maar heel basale reactie regels(die van lading en energie die behouden blijft) maar ik neem aan dat een neutrino en een antineutrino ook gewoon fotonen worden?
Wederom een vraagje: waar bestaat die antineutrino uit? Niet om te zeiken, maar natuurkunde interesseert me wel (maar heb het helaas niet gevolgd op de Middelbare School.. domme ik :roll: :P )
Om de waarheid te vinden, ga je voor jezelf op zoek. Naar jezelf. In jezelf.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Antimaterie + materie = energie: Hoe?

Het is een fundamenteel deeltje.

Net als het electron. het heeft geen afmetingen.en dus geen interne stuctuur. wel een massa

Een anti-neutrino is het antideeltje van het neutrino. Nu heeft een neutrino niet zo gek veel eigenschappen (zo als lading) die het anti deeltje tegentrijdig kan hebben. Er is dus eigenlijk niet zo'n groot verschil tussen een neutrino en een antineutrino.

Het speelt in iedergeval een rol bij de behoud wet van lepton getal(dat het een antideeltje is).

Maar een anti-neutrino moet je je voorstellen als een ongeladen fundamenteel deeltje. Dat het een fundamenteel deeltjes is wel zeggen dat het een puntdeeltje is zonder afmetingen. en is de anti component van de normale neutrino.

Reageer