Verband tussen wrijvingskracht en normaalkracht

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 11

Verband tussen wrijvingskracht en normaalkracht

Hallo leden van het wetenschapsforum,

Ik ben bezig met opgaven na afloop van een practicum natuurkunde en het is mij niet helemaal duidelijk.

Het practicum houdt in dat een blokje aan een touwtje met constante snelheid over een hellend vlak omhoog wordt getrokken. Nu vraag ik mij af wat hier het verband is tussen de wrijvingskracht en de normaalkracht en wat dit in een formule wordt. Als ik deze krachten tegen elkaar uitzet in een grafiek krijg ik vloeiende krommen, klopt dat?

Dan heb ik nog een andere vraag: als de resultante van de krachten die op het blokje werken 0 is, betekent dat dan dat het blokje stilstaat of dat het blokje met constante snelheid beweegt en niet versnelt? Ik zou het erg fijn vinden als iemand mij antwoord kan geven op deze vragen.

Lunette

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.563

Re: Verband tussen wrijvingskracht en normaalkracht

Het verband tussen de maximale optredende wrijvingskracht en de normaalkracht wordt gegeven door de volgende eenvoudige formule:
\(F_{W,max}=f \cdot F_{N} \)
Met f is de wrijvingscoefficient tussen blokje en helling.

Als de resultante van alle krachten die op het blokje inwerken gelijk aan nul is , dan geldt de eerste wet van Newton

Dan zijn er 2 mogelijkheden.

1) Het blokje is in rust. ( dus snelheid is nul)

2) het blokje bweegt met een constante snelheidsvector.

Dus niet alleen is dan de grootte van de snelheid constant maar ook de richting van de snelheid is constant.

Reageer