Alzheimer - hersentraining

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 6

Alzheimer - hersentraining

Hallo,

Na veel informatie te hebben gezocht, ben ik erachter gekomen dat hersentraining (oplossen van puzzels, vreemde taal leren) het ontstaan van de ziekte van Alzheimer kan vertragen/voorkomen. Echter heeft hersentraining een slechte invloed bij mensen die al de ziekte van Alzheimer hebben. Dit zou er namelijk voor kunnen zorgen dat die patiënten veel sneller in een volgende stadium kunnen komen. Waarom dit zo is kan ik nergens vinden en ik heb ook geen idee hoe ik dit zou kunnen verklaren.

Ik hoop dat jullie een idee hebben over waarom dit zo is.

Groeten

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Alzheimer - hersentraining

Na veel informatie te hebben gezocht, ben ik erachter gekomen dat hersentraining (oplossen van puzzels, vreemde taal leren) het ontstaan van de ziekte van Alzheimer kan vertragen/voorkomen.


Gelieve de bron van bovengenoemde nog even weer te geven!
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)


Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Alzheimer - hersentraining

Ik heb de full text van het eerste artikel online gevonden (klik hier) en daar lees ik het volgende:
... These findings suggest that cognitive activity somehow enhances the brain's ability to maintain relatively normal function despite the accumulation of a mild to moderate neuropathologic burden, perhaps due to activity-dependent changes in the function and structure of neural systems underlying cognitive functioning.33,34 Any protection provided by cognitive activity must be limited, however, because cognitively active people do develop dementia. If cognitive activity does somehow allow the brain to tolerate more pathologic changes, those with high premorbid cognitive activity are likely to have a higher pathologic burden than those with low premorbid activity at the time of dementia onset and therefore to experience a more rapidly progressive dementia course. In effect, these results suggest that the benefit of delaying the initial appearance of cognitive impairment comes at the cost of more rapid dementia progression. ...


Ik denk dat deze quote een antwoord geeft op jouw vraag?

Ik maak er zelf het volgende van (beetje onder voorbehoud, ik denk dat het wel correct is, maar 100% zeker ben ik niet)

Je hersenen actief houden (= hoge cognitieve activiteit vertonen) zorgt er dus voor dat jouw hersenen nog redelijk normaal kunnen functioneren, zelfs als je al pathologische veranderingen hebt in jouw hersenen (tgv. de Alzheimer). Cognitieve activiteit beschermt je dus ahw., waardoor je dus in het begin van de ziekte nog geen Alzheimer symptomen vertoont (je ziet het nog niet echt aan die persoon). Maar er staat een limiet op: als het proces van Alzheimer verder evolueert, dan zal je op een bepaald moment toch dementiesymptomen vertonen, omdat je hersenen niet blijvend kunnen compenseren/ omgaan met het stijgende verlies aan hersenfunctie (tgv. de Alzheimer).

Personen die vooraf erg cognitief actief waren, zullen een snellere verslechtering vertonen (ze vertrokken immers van een hoger niveau).

Als je het geheel bekijkt, dan tonen de resultaten van de studie dat het voordeel dat je bereikt door de cognitieve aantasting in het begin te kunnen uitstellen, ten koste is van een snellere vooruitgang van de dementie.

Om het te verduidelijken, kopieer ik hier nog de volgende grafiek die ik maakte:
cognitief_verval.jpg
cognitief_verval.jpg (41 KiB) 1362 keer bekeken
Je ziet dat de groene lijn steiler naar beneden gaat dan de blauwe, dit betekent dat de groenen sneller achteruit gaan dan de blauwen. Maar je ziet ook dat de groene groep langer zonder symptomen blijft dan de blauwe groep (= dit speelt zich af in de beginperiode). Maar eens de groene groep ook symptomen gaat vertonen, dan zie je dus dat hun snelheid van achteruitgang groter is dan de blauwe groep. Hun moment van doodgaan (wat kunstmatig gesteld hier, maar dat maakt het makkelijker uitleggen) is volgens mij immers hetzelfde want die hangt af van de hoeveelheid pathologische hersenveranderingen (bv. de uitgebreidheid van de plaques die zich hebben gevormd in de hersenen).

Ik heb het dus zo begrepen...

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Reageer