Instrumentele analystische scheikunde

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 252

Instrumentele analystische scheikunde

Hallo allemaal,

Wij hebben een labo uitgevoerd over de scheiding van vitamines. Nu vragen ze ons het volgende :

Zullen mengsels van niacine en thiamine in dezelfde grootteorde van concentratie van elkaar te scheiden kunnen zijn?

Het chromatogram (even snel zelf getekend) ziet er zo uit:
blabla.jpg
blabla.jpg (26.49 KiB) 178 keer bekeken
Op de Y-as de oppervlakte, op de x-as de tijd. Piek 1 is afkomstig van niacine, piek 2 van thiamine. Ik denk dat het antwoord op de vraag ja is omdat deze stoffen allemaal een verschillende retentietijd hebben. Zo zullen ze dus ook van elkaar te scheiden kunnen zijn?

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Instrumentele analystische scheikunde

Als je verschil in retentietijden hebt, heb je per definitie scheiding uiteraard. Ik denk daarom dat de vraag
Zullen mengsels van niacine en thiamine in dezelfde grootteorde van concentratie van elkaar te scheiden kunnen zijn?
niet helemaal compleet is. Wat voor gegevens zijn er voor deze vraag verstrekt (of zet hem eens in de context), of was dit alles?
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 252

Re: Instrumentele analystische scheikunde

Als je verschil in retentietijden hebt, heb je per definitie scheiding uiteraard. Ik denk daarom dat de vraagniet helemaal compleet is. Wat voor gegevens zijn er voor deze vraag verstrekt (of zet hem eens in de context), of was dit alles?
Wel, het is de bedoeling met een HPLC de concentratie niacine en thiamine te bepalen in 2 onbekenden. Hiervoor doet men eerst een kwalitatieve analyse door eerst niacine te injecteren, dan bekomt men hiervan een piek op het chromatogram. Daarna injecteren we thiamine, hier bekomt men ook een piek van op het chromatogram.

Na dat dit gebeurd is, stellen ze de vroeg die ik hierboven heb gepost.

Na de kwalitatieve analyse injecteren we dan vervolgens eerst staal 1 en dan staal 2.

Dat is zowat de context, hopelijk ben je er wat mee!

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Instrumentele analystische scheikunde

Dus je hebt een oplossing met een bekende concentratie niacine, en een oplossing met daarin een bekende concentratie thiamine. De beide oplossingen heb je geïnjecteerd op een HPLC, en elk van die injecties levert een chromatogram op. De pieken in beide chromatogrammen hebben een verschillende retentietijd.

Dan is de situatie zoals ik zei: De beide componenten hebben een verschillende retentietijd. Dit is (nagenoeg) onafhankelijk van het oplosmiddel. Als je een mengsel nicaine en thiamine (met ongeveer dezelfde concentraties als in de bekende oplossingen) injecteert, zul je wederom twee pieken zien (= scheiding).

Je antwoord is dus correct.

Moet er nog berekend worden wat de concentratie van niacine en thiamine van het mengsel precies is?
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 252

Re: Instrumentele analystische scheikunde

Raspoetin schreef:Dus je hebt een oplossing met een bekende concentratie niacine, en een oplossing met daarin een bekende concentratie thiamine. De beide oplossingen heb je geïnjecteerd op een HPLC, en elk van die injecties levert een chromatogram op. De pieken in beide chromatogrammen hebben een verschillende retentietijd.

Dan is de situatie zoals ik zei: De beide componenten hebben een verschillende retentietijd. Dit is (nagenoeg) onafhankelijk van het oplosmiddel. Als je een mengsel nicaine en thiamine (met ongeveer dezelfde concentraties als in de bekende oplossingen) injecteert, zul je wederom twee pieken zien (= scheiding).

Je antwoord is dus correct.

Moet er nog berekend worden wat de concentratie van niacine en thiamine van het mengsel precies is?
Nee hoor, maar bedankt voor de uitleg!

Reageer