Oplosbaarheid ionen in water

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 338

Oplosbaarheid ionen in water

Stelling: Atomen met één elektron in de buitenste schil lossen gemakkelijk in water op door de polaire eigenschappen van watermoleculen.
Waarom is deze stelling juist? Ik snap dat water polair is, maar er zijn toch genoeg zouten te bedenken die goed oplossen in water en meer dan één elektron in de buitenste schil hebben?

Bij voorbaat dank.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Oplosbaarheid ionen in water

Als je een blokje natrium in water gooit, wat gebeurt er dan?

Onder welke vorm is natrium dan aanwezig?
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 338

Re: Oplosbaarheid ionen in water

Natrium wordt dan Na+, het staat één elektron af. De natrium-ionen gaan dan bij het zuurstof atoom van water hangen, omdat die negatief geladen is.

Maar wat ik niet snap is, stel je hebt NaCl. Chloor lost toch ook op in water, ondanks dat het zeven elektronen in de buitenste schil heeft. In de definitie wordt gesproken van één elektron in de buitenste schil.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Oplosbaarheid ionen in water

Natrium wordt dan Na+, het staat één elektron af. De natrium-ionen gaan dan bij het zuurstof atoom van water hangen, omdat die negatief geladen is.
Klopt!
Maar wat ik niet snap is, stel je hebt NaCl. Chloor lost toch ook op in water, ondanks dat het zeven elektronen in de buitenste schil heeft. In de definitie wordt gesproken van één elektron in de buitenste schil.
De stelling is te specifiek om algemeen over oplosbaarheid te praten. Het is inderdaad zo dat Cl-, Ca2+ en vele andere ionen goed oplosbaar zijn in water.

Vergelijk je stelling met:

'Rode appels zijn afkomstig van een appelboom' en 'Groene appels zijn afkomstig van een appelboom' beide stellingen zijn correct. Echter sluit de eerste stelling de twee niet uit of omgekeerd.

De oplosbaarheid van verbindingen kan je nagaan met o.a. deze tabel.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 338

Re: Oplosbaarheid ionen in water

Op die manier, bedankt. Ik had de stelling te eng geïnterpreteerd. Alsof een atoom per se één elektron in de buitenste schil moet hebben om oplosbaar te zijn in water.

Reageer