ADHD

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

ADHD

Ik ben docent op een VMBO-school en geef les aan klassen waar kinderen met ADHD inzitten. Wat zou je als docent kunnen doen om kinderen met ADHD beter te helpen/ begeleiden?

Wie heeft er tips voor mij?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: ADHD

Ik begeleidt een jongetje met paardrijden, hij heeft naast ADHD ook PDD-NOS (zoek maar op). Mijn ervaring: veel geduld en duidelijkheid, heel veel duidelijkheid. Consequent zijn en duidelijk maken wat je van ze verlangt. Als kinderen met ADHD gaan tegen stribbelen, behandel ik ze zoals elk kind: straf. De truc is dat het kind inziet wat er van hem/haar verlangd wordt, en wat de consequenties zijn als hij/zij daaraan niet voldoet.

Als een ADHD-er snel boos wordt, leer hem/haar dan het aloude eerst tot 10 tellen-trucje. Desnoods tot 20. Impulsieve acties zijn wel een probleem, maar veel kinderen hebben de neiging eerst te doen en dan te denken. Houdt ze voor dat ze eerst realiseren wat de eventuele gevolgen voor en actie zijn. Voorbeeld: als mijn kleine ruiter z'n pony of mij slaat, is het gevolg dat hij van het paard afgehaald wordt. Dat weet hij, zodoende heb ik nooit problemen met hem.

Ik ben geen opvoed-expert, ik ben pas 22 jaar oud, maar dit heb uit eigen ervaring. Succes!
Appareo decet nihil munditia?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: ADHD

Er zijn veel cursussen die je hiermee kunnen helpen. Vraag je ib'er om hulp of vraag of je school je naar zo'n cursus stuurt, dat kan erg zinvol zijn.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 25

Re: ADHD

Misschien iets, als er ergens ruzie is, zorg dat het meteen opgelost word. En geen dag of dagen blijft liggen want dan blijft de woeden alleen maar ophopen, wees duidelijk en zorg voor structuur en duidelijkheid, dus geen losse groepjes waar geen overzicht is enz. Dan zijn er zoveel meer prikkels, drukte enzovoorts.

En kleine groepen zijn natuurlijke ideeal :D

Reageer